Digitale gegevensuitwisseling in de spoedzorg

Miranda Vos - LUMC

Een fundament voor de toekomst

Als patiënten met spoed zorg nodig hebben, is het belangrijk dat zij snel de juiste zorg op de juiste plek krijgen. In de spoedzorg is de ruimte voor voorbereiding door zorgverleners gelimiteerd. Tijdige informatievoorziening stelt zorgverleners bij de spoedeisende hulp (SEH) in staat om zich voor te bereiden op de komst van patiënten, te triëren en behandelen in lijn met relevante informatie.

Voor het leveren van optimale zorg voor patiënten met een spoedzorgvraag is goede digitale gegevensuitwisseling vereist. Onder goede digitale gegevensuitwisseling wordt verstaan: de juiste informatie op de juiste tijd, op de juiste plek in het zorgproces. Echter, de praktijk leert dat gegevensuitwisseling in de spoedzorg niet goed is ingericht. In algemene zin is de wens voor informatie groter dan de beschikbaarheid, de informatie niet altijd tijdig voor handen en is de integratie in het werkproces beperkt.

Binnen dit project is een relevante visie en routekaart opgeleverd voor het weloverwogen uitbreiden en verbeteren van digitale gegevensuitwisseling in de spoedzorg. Hierbij is de samenwerking gezocht tussen spoedketenpartners SEH, de regionale ambulancevoorziening (RAV), de huisartsenpost (HAP) de huisarts en de acute GGZ in de veiligheidsregio Hollands Midden. Daarbij zijn landelijke ontwikkelingen rondom de spoedzorg, het zorgstelsel en eenheid van taal en techniek in beeld gebracht.

Een groot gedeelte van dit project omvat de digitale verwijzing HAP-SEH, onderdeel van een regionaal project in de regio Zuid-Holland Noord - samen met HAP De Limes en het Alrijne ziekenhuis. Aan de hand van het programma van eisen en de selectiecriteria zijn alternatieven afgewogen en is er een ontwerpkeuze gemaakt. Hierbij is gekozen om gebruik te maken van de informatiestandaard Acute zorg. Vanuit acceptatietesten wordt toegewerkt naar livegang eind oktober.

Het interoperabiliteitsmodel van Nictiz stond centraal bij alle stappen in de ontwerpcyclus van dit project.