Digitale veranderstrategie

Jan-Willem Bouman - Het Oogziekenhuis Rotterdam

In het Oogziekenhuis gaat de digitale innovatie vaak moeizaam. Dit heeft verschillende oorzaken, de wens van het Oogziekenhuis is echter wel op verder te ontwikkelen aan de digitale oogzorg met alle partners in de keten. Om deze verandering tot stand te laten komen is er aan de hand van het model van Knoter middesl interviews bepaald welke van de componenten (visie, urgentie, middelen, plan en de juist competentie) onvoldoende aanwezig zijn om dit te realiseren. Hier uit zijn vijf deelprojecten gekomen. Binnen het jaarproject plan zijn er voor drie deelprojecten de volgende ontwerpen gemaakt:

1. Communicatie plan/matrix

2. Trainingsplan

3. Ambassadeursgroep

Deze ontwerpen zijn momenteel in de implementatiefase. Daarmee worden de eerste stappen gezet om de digitale strategie van het oogziekenhuis te kunnen versnellen. En deze ontwerpen zullen daarna geëvalueerd worden aan de hand van de PDCA-cycli.