Digitaler MCL

Martijn Reijm - Medisch Centrum Leeuwarden

In de afgelopen jaren heeft zich, zowel internationaal als landelijk, een sterke aftekening van allerlei vormen van eHealth ict-initiatieven in de zorg voorgedaan. Een speelveld waarin Epic, de leverancier van het patiënten dossier (EPD) van het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) al een groot scala van software oplossingen in de praktijk heeft uitgerold, voornamelijk in Amerika. Maar nog zeer beperkt in Nederland, en zeker in het MCL.

De basis van “Digitaler MCL” is het formuleren van de visie van het MCL op de digitalisering van de zorg en hoe deze in de MCL organisatie een plaats krijgt: welke middelen het MCL in zet om in staat te zijn via digitale platformen te communiceren, en hoe dit een plaats krijgt in werkprocessen. Deze visie is opgesteld door de klinisch informaticus i.o., vastgesteld door de directie en dient als kader voor trajecten en projecten met een informatisering component in het MCL.

Het visie traject heeft geresulteerd in een beknopt visie statement:

Onze processen zo inrichten dat informatie waar nodig beschikbaar is, we dit binnen kaders kunnen delen waar dit gewenst is en we deze informatie gebruiken en analyseren, om onze zorg te verbeteren.

In het Friese zorglandschap is structureel sprake van initiatieven om hoog complexe zorg te centraliseren en reguliere zorg te spreiden over de Friese ziekenhuizen; de dominante verzekeraar De Friesland heeft hier veel invloed op. Dit leidt ook tot trajecten waarbij wordt gestuurd op het leveren van zorgdiensten: het hoog complexe deel van een behandeling in het MCL, de omliggende zorgtaken in het ziekenhuis dichter bij huis. Voor de patiënt wordt het een uitdaging overzicht te houden over de eigen behandeling, het eigen dossier. Dit komt meer en meer verspreid te liggen over verschillende zorg informatie systemen.
--
Beschikken we al over de juiste capaciteiten om een digitaal werkende organisatie te kunnen faciliteren, zijn we in staat ontbrekende bouwstenen te identificeren?
Om hier een analyse op uit te voeren is in dit ontwerpdocument structureel gebruik gemaakt van de taal Archimate om modellen te maken van onze motivatie en drivers, de actoren in onze processen tot aan de techniek , en is een ontologie-gebaseerde methode voor gap-analyse toegepast om deze modellen te toetsen ten opzichte van de organisatorische doelen zoals verwoord in de visie “Digitaler MCL”.

Om de toepasbaarheid van de visie te controleren is een drietal trajecten gebruikt: een grote investering in een nieuw, high performance redundant opslagsysteem voor het Epic dossier. Een noodzakelijke investering in opslagcapaciteit die is ingezet om ook de beschikbaarheid van het dossier te vergroten.
Een tweede traject waarbij de visie als kader is genomen is het opzetten van onze strategie voor het tot stand brengen van een universeel koppelvlak voor persoonlijke gezondheid omgevingen. Dit traject is bekeken vanuit het perspectief van een zorgprofessional, en vanuit een informatiekundige invalshoek.
Tenslotte is de visie ook afgezet tegen een concreet traject met patiënten die over een digitale mogelijkheid voor het communiceren van zelfmetingen beschikken: kunnen wij deze zelfmeting gebruiken in onze analyses?
De keuze voor deze trajecten is gemaakt door aansluiting te zoeken bij de reguliere dynamiek van trajecten in het ziekenhuis in de rol van klinisch informaticus in het Medisch Centrum Leeuwarden.
--
Door strategische keuzes te maken creëren we de basis voor oplossingen die zowel voor het juist informeren van onze patiënten als het faciliteren van de processen van onze zorgverleners, ook wanneer deze zich over de regio bewegen.
Met als uitgangspunt om te komen tot op standaarden gebaseerde oplossingen kunnen we pragmatische stappen vooruit maken en met marktpartijen in de zorg komen tot werkende oplossingen, gebaseerd op ons geïntegreerde Epic patiëntendossier. Onze ambitie is om binnen 36 maanden in staat te zijn de regionalisering van de zorg in Friesland digitaal te ondersteunen, als spil in het zorglandschap van Noord Nederland.