Het eHealth Bull’s eye model

Maud Bomert - Albert Schweitzer ziekenhuis

Voor een succesvolle implementatie, opschaling en borging van eHealth

De kloof tussen de stijgende zorgvraag en beperkt aanbod van het juiste personeel neemt verder toe. Hierbij is de uitdaging om binnen dit spanningsveld aan te sluiten op de behoefte van de toekomstige patiënt en professional met daarbij een stabiele kwaliteit en betaalbaarheid. De lange termijn doelstellingen van het Albert Schweitzer ziekenhuis (ASz) is om de toenemende zorgvraag op te vangen met gelijkblijvende mensen, middelen en kwaliteit van zorg. Om dit doel te bereiken is een cruciaal onderdeel een verdere digitalisering van de organisatie.

Het doel van dit project is het ontwerpen en vormgeven van een ondersteuningsmodel voor het implementeren, opschalen en borgen van eHealth-toepassingen. Na een uitgebreide literatuur verkenning en interviews met inhoudsdeskundige is het Bull’s Eye model ontwikkeld. Het model bouwt voort op ontwikkelde modellen uit de literatuur en praktijk, waaronder het Succesvol Opschalen eHealth Model (SOEM) van Claudia Kokkeler EngD. Het Bull’s Eye model presenteert een doelmatige aanpak voor implementatie, opschaling en borging van eHealth, waarbij uitgebreid aandacht wordt besteed aan de complexiteit van de zorg. eHealth gaat namelijk om meer dan alleen de implementatie van een nieuwe techniek en raakt meerdere lagen van de organisatie en omvat verschillende aspecten, zoals blijkt uit onder andere het interoperabiliteitsmodel van Nictiz.

Het Bull’s eye model geeft aan de ene kant procesmatige ondersteuning door het proces in zes fases te verdelen; 1) Inventariseren - wat zijn de wensen en behoeftes, 2) Ontwerpen en ontwikkelen –identificatie product 3) Experimenteren - eerste prototype uittesten, 4) Pilot- in gebruik name van prototype, 5) Opschaling en 6) Borging. In het model wordt per fase stil gestaan bij de vijf geïdentificeerde domeinen: Financiering, Techniek, Wet- en regelgeving & security, Organisatie en zorgproces. Per domein is er een combinatie van theoretische succesfactoren, operationele tools en modellen, en interne procesafspraken en documentatie gepresenteerd. Daarmee zorgt het model voor praktische ondersteuning bij het overzien van alle relevante zaken.

De eerste reacties uit het ASz zijn positief. Het gepresenteerde model legt de complexiteit van een eHealth implementatie bloot en motiveert de gebruiker om implementatie op alle niveaus van de organisatie aan te pakken. Doordat het model flexibel is, is het toekomstbestendig en makkelijk aan te passen aan de wensen van de organisatie. De verwachting is dat het model ook binnen andere zorginstellingen ingezet kan worden.