Integraal behandeldossier

Dennis Bogaard - ’s Heeren Loo

’s Heeren Loo levert zorg aan verstandelijk beperkten in Nederland. Het organisatieonderdeel Advisium levert verschillende vormen van behandelzorg waaronder artsenzorg, gedragswetenschappelijke zorg en paramedische zorg. Al langere tijd ervaren de behandelaren onvoldoende digitale ondersteuning tijdens hun werkzaamheden. De gebruikte applicaties zijn onderling niet gekoppeld, de registratielast wordt als hoog ervaren en de applicaties zijn niet in staat om het werkproces te begeleiden.

In het jaarproject deed ik een vooronderzoek naar verbetering van de digitale ondersteuning voor behandelaren. De onderzoeksvraag luidde: welke mogelijkheden zijn er voor een betere digitale ondersteuning voor Advisium behandelaren en welke marktpartijen leveren applicaties die hieraan kunnen bijdragen?

Om dit te onderzoeken heb ik een inventarisatie gedaan van de werkprocessen van behandelaren en hun ervaren knelpunten. Analyse van deze inventarisatie leverde thema’s op. Op basis van de werkprocessen en de thema’s beschreef ik de gewenste situatie van de digitale ondersteuning in de vorm van storylines. De storylines gebruikte ik om het programma van eisen verder uit te werken en om stakeholders te informeren over het project.

Daarnaast deed ik een literatuuronderzoek naar mogelijke digitale oplossingen in vergelijkbare situaties. Dit onderzoek leverde informatie op die ik gebruikte bij het opstellen van drie ontwerpvarianten voor de digitale ondersteuning. De ontwerpen hebben als uitgangspunt: één multidisciplinair behandeldossier (variant A), een ketenintegratiesysteem (variant B) en een ontwerp gebaseerd op openEHR (variant C).

Van tevoren stelde ik een lijst met toetsingscriteria op. De expertgroep heeft de ontwerpvarianten aan de hand hiervan beoordeeld. Dit is ook gedaan door een interne en externe peer review groep. De conclusie was dat de ontwerpvariant met een multidisciplinair behandeldossier (variant A) gemiddeld het beste scoorde op de toetsingscriteria. Op specifieke onderdelen scoorden variant B en variant C goed.

Om te achterhalen of er applicaties beschikbaar zijn die passen binnen de ontwerpvarianten deed ik een marktverkenning. De marktverkenning leverde een longlist op van leveranciers die een digitale oplossing bieden voor de situatie bij ’s Heeren Loo. De leveranciers gaven een demonstratie van hun applicatie en deze zijn beoordeeld door deelnemers aan de hand van de toetsingscriteria. Na de analyse van deze beoordeling stelde ik een shortlist samen van leveranciers die een geschikt behandeldossier leveren, passend binnen ontwerpvariant A.

Met een inschatting van kosten en baten heb ik een concept business case opgesteld. Deze business case is positief in zowel kwantitatieve als kwalitatieve baten.

Op basis van de resultaten van het vooronderzoek concludeer ik dat belangrijke verbeteringen mogelijk zijn voor de behandelaren van ’s Heeren Loo. Het multidisciplinaire behandeldossier scoort gemiddeld goed op alle toetsingscriteria en het neemt een aantal grote knelpunten weg. Deze conclusies heb ik voorgelegd aan de Raad van Bestuur van ’s Heeren Loo en daarbij adviseerde ik om een project te starten met als doel om het meest geschikte behandeldossier te selecteren en te implementeren. De Raad van Bestuur heeft het advies overgenomen.

Vervolgstappen in het project zijn het definitief vaststellen van het programma van eisen en afronding van de leveranciersselectie. Daarna kan het ontwerp verder worden gedetailleerd. Een proof of concept wordt uitgevoerd om de geselecteerde applicatie technisch te toetsen, daarna volgt een pilot in een geselecteerde regio. Uiteindelijk volgt implementatie naar alle regio’s van ’s Heeren Loo.