PROM rapportages

Marlies de Wispelaere - Bergman Clinics

Bij Bergman Clinics worden sinds ruim vijf jaar Patient Reported Outcome Measures (PROM) uitgestuurd naar
cliënten. Dit zijn cliënt gerapporteerde uitkomsten vragenlijsten die inzicht geven in de gezondheidstoestand
voorafgaande aan de behandeling en na de behandeling. De vergelijking van deze ingevulde vragenlijsten maakt
het mogelijk om de, door de cliënt ervaren, verbetering als gevolg van de behandeling meetbaar te maken en te
gebruiken als kwaliteitsindicator.
Het doel van dit project is de ontwikkeling van dynamische PROM rapportages. Hierin wordt inzichtelijk hoe het
proces rondom het uitsturen en weer ontvangen van de vragenlijsten naar en van de cliënten verloopt. Daarnaast
zijn de PROM uitkomsten in combinatie met klinische informatie uit het EPD inzichtelijk zodat deze onder andere
gebruikt kunnen worden bij de verbetering van de kwaliteit van zorg.
In dit document is beschreven hoe een rapportage voor het proces, de PROM respons rapportage, en voor de
uitkomsten, de PROM uitkomsten rapportage zijn ontwikkeld. Onderdeel hiervan zijn de gemaakte
ontwerpkeuzes om te komen tot goed werkende dynamische PROM rapportages die voor ruim 85% voldoen aan
de gestelde eisen en wensen. Deze PROM rapportages zijn geïmplementeerd en deels gevalideerd en goed
bevonden. Tot slot worden een aantal aanbevelingen gegeven voor de doorontwikkeling van deze rapportages
en het doorlopen van vergelijkbare trajecten in de toekomst.