Een gezamenlijk iniatief van Tilburg University en TU/e - gehost op de JADS campus in ‘s-Hertogenbosch

Master Data Science in Business and Entrepreneurship

ECTS punten
Studieduur
2 jaar
Voertaal
Master of Science (MSc)

Lijkt het je wat om Data Engineer of data scientist te worden? Wat dacht je van Data Entrepreneur of Data Consultant? Of bereid je je liever voor op een carrière als data-driven researcher? Dan is de master Data Science in Business and Entrepreneurship precies wat je zoekt!

De masteropleiding Data Science in Business and Entrepreneurship is een joint degree die de technologische knowhow van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) combineert met de zakelijke, juridische en maatschappelijke inzichten van Tilburg University (TilburgU). Kort samengevat leer je om data science in te zetten voor de ontwikkeling van innovatieve activiteiten voor zowel gevestigde bedrijven als veelbelovende start-ups. Dit doe je vooral door praktijkopdrachten van partnerorganisaties uit te voeren.

Programma en vakken

Data Science in Business and Entrepreneurship is een tweejarige masteropleiding die in het Engels wordt gegeven. Deze opleiding start in september. Je ontwikkelt je op de disciplines die nodig zijn om data science succesvol en verantwoord toe te passen in het bedrijfsleven en ondernemerschap. Het programma combineert vijf vakgebieden die op de volgende manier samenwerken:

1. Data-engineering gaat over het ontwerpen van systemen die de data-infrastructuur verwerken.
  2. Data-analyse gaat over data science en modellen voor kunstmatige intelligentie (AI) die je toepast op de data. Alle modellen leveren output die je moet kunnen interpreteren, uitleggen en toepassen.
  3. Datagedreven besluitvorming is daarom een eerste vereiste.
  4. Datagedreven bedrijfsontwikkeling gaat over het vertalen van de modellen in business impact.
  5. Recht en ethiek, de 5e discipline, moet worden afgestemd op de eerste vier.

Om in aanmerking te komen voor de master Data Science in Business and Entrepreneurship moet je in het bezit zijn van een bachelordiploma op het gebied van data science, AI, informatica, informatiesystemen, wiskunde of econometrie. Een bachelordiploma bedrijfskunde, ondernemerschap, management, psychologie of economie met een solide kwantitatieve component kan ook volstaan.

Er is een tweede instroommogelijkheid in februari. Dit heeft echter gevolgen voor de volgorde van de vakken en de beschikbaarheid van de keuzevakken.

Waarom kies je voor een joint degree in Data Science in Business and Entrepreneurship?

• De meeste vakken worden in samenwerking met onze partnerorganisaties opgezet en zo doe je essentiële praktijkervaring op. Je krijgt dus te maken met real-life uitdagingen op datagebied.
  • Je studeert af in de eerste multidisciplinaire Data Science in Business and Entrepreneurship-master van Nederland met een diploma die tezamen door de TU/e en TilburgU wordt uitgereikt.
  • Je studeert en werkt in een hechte en interactieve gemeenschap van studenten, onderzoekers en bedrijven op de speciale data science campus van de TU/e en TilburgU in 's-Hertogenbosch: Jheronimus Academy of Data Science (JADS).
  • Je profiteert van de steun en aanmoediging van JADS Playground en MKB Datalab als je voor jezelf begint als freelance-consultant of als bedrijf dat data-oplossingen biedt.
Speel video

Een videotour van de Mariënburg Campus in 's-Hertogenbosch.

Speel video

Zij staan klaar om jouw vragen te beantwoorden en ervaringen te delen!

Studie in cijfers

Toon meer informatie

Studenttevredenheid op een schaal van 1 tot 5

Aantal eerstejaars

• 77% - 23%

Nederlandse/internationale studenten

Diploma binnen 4 jaar

Koen Graat

Toelating en aanmelding

De master- en pre-masterprogramma's Data Science in Business and Entrepreneurship zijn gezamenlijk ontwikkeld door de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en Tilburg University. De aanmeldings- en toelatingsprocedure wordt alleen door TilburgU uitgevoerd. De volledige, stapsgewijze, aanmeldingsprocedure vind je op de website van Tilburg University. Zodra je je inschrijving bij TilburgU hebt voltooid, word je automatisch ingeschreven bij de TU/e en krijg je toegang tot de faciliteiten van alle drie de campussen in 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Tilburg.

Ga hier naar de website van Tilburg University.

Meer informatie over deze master?

Bezoek de JADS website voor meer informatie over het programma, andere JADS-activiteiten en de campus. Het hele jaar door kun je deelnemen aan verschillende soorten evenementen: op de campus in Tilburg, Eindhoven of 's-Hertogenbosch, in het buitenland of online.

Save the date: Op zaterdag 16 december vindt er een online open dag plaats voor alle Bachelor- en Masteropleidingen aan de TU/e. Maak een MyStart-account aan en je krijgt automatisch een uitnodiging zodra de inschrijving geopend is.

Het onafhankelijke oordeel van de NVAO versterkt hogeronderwijsinstellingen in hun kwaliteitscultuur. Op basis van de oordelen van de NVAO worden opleidingen in het hoger onderwijs erkend en krijgen studenten een waardig diploma. In Nederland beoordeelt de NVAO de interne kwaliteitszorg van universiteiten en hogescholen en de kwaliteit van hun opleidingen.