Service voor uitwisselingsstudenten

Services voor exchange studenten

Naar een universiteit in een ander land gaan is een spannend en mogelijk een enigszins uitdagend vooruitzicht, vooral als het de eerste keer is dat je in het buitenland woont.  Education and Student Affairs biedt een scala aan diensten om ervoor te zorgen dat je op tijd hier bent om aan je uitwisselingsperiode aan de TU/e te beginnen en dat al het benodigde papierwerk geregeld is. 

Een overzicht van een aantal praktische zaken die komen kijken bij het verhuizen naar Eindhoven en hoe de TU/e je daarbij zal helpen.

Huisvesting

Exchange studenten moeten een Student Application Form invullen, waarin ze een aanvraag voor huisvesting kunnen indienen. Het formulier kun je aanvragen via de contactpersoon van de desbetreffende faculteit. We kunnen slechts een beperkt aantal plaatsen voor woonruimte garanderen voor exchange studenten. Als het niet lukt huisvesting te regelen, ontvang je bericht van de faculteit die jouw aanvraag behandelt. Meer informatie over huisvesting.

Na aankomst

Het meeste is al geregeld voordat je aankomt in Eindhoven, maar er zijn een aantal stappen die je bij aankomst moet nemen om je verblijf gemakkelijker te maken.  

Studenten van buiten de EU 

We nemen contact op met studenten die niet de Europese nationaliteit hebben, en die een visum en/of verblijfsvergunning nodig hebben, om een afspraak te maken voor allerlei administratieve zaken. Wij zorgen voor de inschrijving bij de gemeente.  

Huisvesting 

Als je via het bureau huisvesting van de universiteit woonruimte hebt aangevraagd, kun je de sleutel afhalen bij Vestide de woningcorporatie waarmee de TU/e samenwerkt. Hoe en wanneer hoor je voordat je aankomt.  

Meld je bij je afdeling

Na aankomst ga je naar de uitwisselingscoördinator van je afdeling. Hij of zij zal je een korte introductie geven over de afdeling en je informeren over de praktische regelingen die moeten worden getroffen. Als je deelneemt aan een onderzoeksproject of een stage, neem dan ook contact op met je supervisor.  

Haal je studentenkaart op bij de servicedesk van Education and Student Affairs  

Je ontvangt informatie over je TU/e-e-mailadres en inloggegevens voor OSIRIS in je persoonlijke e-mail voor aankomst. Na ontvangst kun je een foto uploaden voor je studentenkaart. Dit moet je doen voordat je studentenkaart gemaakt kan worden.  

Als je een Nederlands adres in OSIRIS hebt geregistreerd, wordt de studentenkaart naar dit adres gestuurd. Als je een niet-Nederlands adres in OSIRIS hebt geregistreerd, ontvang je een e-mail van Education and Student Affairs zodra je studentenkaart klaar is.  

Je vindt Education and Student Affairs (ESA) op de eerste verdieping van MetaForum op de campus van de TU/e (MF 1.214). Wij bieden veel diensten aan internationale studenten. De servicedesk helpt je graag verder. Meestal krijg je direct antwoord op je vraag of kan er een afspraak worden gemaakt met een studieadviseur of een medewerker internationale betrekkingen. ESA is geopend op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. 

Regel een verblijfsvergunning  

Kijk op de volgende website om te zien of je een verblijfsvergunning nodig hebt. Als je een verblijfsvergunning nodig hebt, vragen wij deze voor je aankomst aan. De International Office zal je over de procedure informeren. 

Inschrijving bij de gemeente  

Alle internationale studenten die langer dan vier maanden in Eindhoven verblijven, moeten zich inschrijven bij de gemeente. Neem de volgende documenten mee naar je afspraak: 

  • paspoort 
  • huurcontract 
  • geboorteakte (soms gelegaliseerd en/of geverifieerd*) 
  • bewijs van inschrijving aan de TU/e 
  • huwelijks-of geboorteaktes