Onderzoekszwaartepunten

De opleiding Psychology & Technology doet onderzoek naar hoe mensen technologieën gebruiken. Het doel hiervan is het vergroten van de acceptatie of het plezier in het gebruik van producten, systemen, voorzieningen en diensten. Dit onderzoek wordt verzorgd door de onderzoeksgroep Human-Technology Interaction. 

Hieronder enkele voorbeelden van onderzoeken:

Beter studeren onder het juiste licht

Licht is razend belangrijk voor ons functioneren: we hebben het nodig om te kunnen zien – om te lezen, te navigeren, elkaar te ontmoeten – en we hebben het nodig om onze biologische klok op tijd te laten lopen. Maar licht lijkt nog meer effecten te hebben op ons gedrag en onze prestaties: volgens recent onderzoek in het beroemde blad Science gaan we ons beter concentreren bij rood licht en worden we creatiever bij blauw licht.

In ons eigen laboratorium hebben we gezien dat mensen zich alerter voelen en sneller reageren onder fel licht dan onder zwak licht. Maar we weten nog niet hoeveel licht precies nodig is, en hoe lang deze effecten blijven bestaan. In onze groep zoeken we naar de effecten die licht kan hebben op menselijk functioneren, en naar de redenen waarom licht zo belangrijk is.

Zie je diepte of zie je dubbel?

De meesten van ons zien de hele wereld de hele dag in 3D. Dit komt doordat onze ogen ongeveer 6,5 cm uit elkaar staan in onshoofd. Hierdoor vallen twee net iets verschillende beeldjes in elk oog, waar onze hersenen vervolgens een mooi 3D beeld van construeren.

Om op een plat scherm zoals een TV ook diepte te kunnen waarnemen heb je iets nodig dat ook aparte beelden levert voor het linker en het rechteroog. Daarom krijg je bij Avatar of Harry Potter in 3D zo’n kek brilletje op: de film verstuurt twee signalen en het ene brillenglas houdt het ene signaal tegen en het andere oog het andere signaal, en je hersenen doen vanzelf de rest.

Maar niet iedereen is daar even goed in. Ongeveer 1 op de 5 mensen heeft last van verminderde oog samenwerking. Dat betekent bijvoorbeeld dat je ogen in een 3D bioscoop een beetje extra hun best moeten doen, en dit kan tot hoofdpijn of dubbel zien leiden. 

In ons 3D/e Lab onderzoeken we wanneer mensen last krijgen van 3D kijken en ontwikkelen we tests waarmee we dit eenvoudig in kaart kunnen brengen. Ons werk levert zo een bijdrage aan de ontwikkeling van stereoscopische schermen die kunnen worden gebruikt voor gaming, televisie, maar ook voor medische visualisaties of 3D teleconferenties.

Iedereen verslaafd aan games

Wat maakt toch dat de tijd kruipt tijdens wiskunde, maar vliegt wanneer je bezig bent op je DS of Playstation? Games lijken wel verslavend zeggen sommigen. Maar je kunt dat ook heel erg motiverend noemen: gamen is zo leuk dat je het uit jezelf steeds weer wilt doen.

Wij onderzoeken in ons GameExperienceLab hoe gamen eigenlijk voelt en welke elementen games zo leuk maken. We meten de beleving van het gamen op veel verschillende manieren. We kunnen meten hoe je zit op een stoel, hoe hard je knijpt in de controller, of je zweet, of je hartslag omhoog gaat, tot zelfs welk spiertjes in je gezicht je aanspant. Deze informatie kunnen we bijvoorbeeld gebruiken om live aan de game te vertellen hoe jij je voelt zodat de game zich onmiddellijk daaraan kan aanpassen. Mocht je je vervelen, dan wordt het spel spannender; raak je gefrustreerd van een moeilijk level, dan kan de game je juist een beetje tegemoet komen.

De kennis die we in ons onderzoek opdoen zetten we ook in om activiteiten te ondersteunen die soms helemaal niet leuk zijn. Revalideren bijvoorbeeld – eindeloos dezelfde bewegingen proberen uit te voeren om zo weer controle en kracht te krijgen in een arm of been na een ongeluk of hersenbloeding. Kon dat maar net zo verslavend zijn als World of Warcraft of Little Big Planet!

De robot als hulp in de huishouding

Er komen steeds meer ouderen en steeds minder jongeren om voor hen te zorgen. Daarnaast vinden veel ouderen het prettig om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. “Smart homes” zijn huizen die zo zijn ingericht dat ze het zelfstandig thuis wonen op een slimme manier mogelijk maken, vaak met behulp van technologie.

We werken op dit moment aan een systeem dat deze smart homes combineert met sociale robots. De robot geeft advies, houdt een oogje in het zeil en roept hulp in als het nodig is. Daar zitten allerlei technologische kanten aan. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat een robot zijn weg kan vinden in huis? Maar er zijn net zo veel sociale aspecten. Wat is de beste manier voor een robot om iemand aan te spreken, en hoe moet een robot zich gedragen ten opzichte van zijn eigenaar?