QME

Profiel van de Qualified Medical Engineer

De Qualified Medical Engineer werkt in de zorg en beïnvloedt door zijn/haar werk direct de wijze van toepassing van medische technologie in de zorg.

Typisch kunnen er twee hoofdgebieden worden onderscheiden:

• Verbetering van een klinisch proces, door het optimaal inrichten van het gebruik van beschikbare en nieuwe technologie.  De focus ligt hierbij zeker niet alleen op de technologie, maar juist op de interactie van deze technologie met alle andere aspecten van diagnose/interventie. De bijdrage bestaat bijvoorbeeld uit het ontwikkelen van een beslissingsondersteunende tool op basis van een deel fysiologisch, deels data gedreven, zo mogelijk patiënt-specifiek model (waarbij door apparatuur gemeten waarden worden omgezet naar klinisch relevante parameters). Het gebruik van AI tools speelt hierbij een steeds belangrijker rol.
  • Verbetering van het gebruik van medische technologie in de dagelijkse praktijk.  De focus ligt hierbij niet op het ontwikkelen van nieuwe apparatuur, maar op het inrichten van processen voor het robuust en veilig gebruik van (bestaande en nieuwe) apparatuur in de zorg. De te ontwerpen processen sluiten hierbij nauw aan bij het Convenant Medische Technologie en de MDR.

Uiteraard zal er in menig project een vermenging van beide aspecten optreden.

In beide hoofdgebieden gaat het werk uiteraard altijd in zeer nauwe samenwerking met de zorgprofessionals. Naast engineering/ontwerpvaardigheden, zijn goede communicatie en kennis van fysiologie en pathologie noodzakelijke voorwaarden.

De QME kenmerkt zich door zijn/haar focus op procesbenadering en systeemontwerp en door het projectmatig en ontwerpgericht werken. De werkzaamheden van een dergelijke professional spelen zich daarbij af op het tactische niveau: het primaire, operationele proces verbetert door zijn/haar werk. De QME is meestal niet direct betrokken in dit primaire zorgproces. De QME is in het algemeen (nog) niet persé betrokken bij het strategisch beslissingsproces op instellingsniveau (al zal de QME er zeker een inhoudelijke bijdrage aan leveren, bijv. middels een goed onderbouwd advies).

Werkgevers kunnen zowel zorginstellingen zijn, als bedrijven die nieuwe medische technologie voor de zorg ontwikkelen en daarin introduceren.

De eindkwalificaties van een QME op de gebieden van ontwerpen, kennis en professionaliteit worden hieronder toegelicht.

Ontwerpen

Ten aanzien van ontwerpen worden op de volgende deelgebieden competenties onderscheiden:

• De QME ontwerpt via een helder en gestructureerd proces. Vanuit de klantvraag volgt via functionele specificaties, programma van eisen en een goede brede analyse van mogelijkheden, een gemotiveerde ontwerpkeuze. Vervolgens volgt een uitwerking, implementatie en validatie van deze keuze. Hierbij wordt zowel naar de technische kant gekeken, als naar de procesmatige, organisatorische en ethische aspecten.
  • De QME voert het ontwerpproces zelfstandig, projectmatig en doelgericht uit. Met duidelijke aandacht voor projectmanagementaspecten als planning, risicoanalyse, communicatie met stakeholders en heldere documentatie.
  • Risico’s en impact van het ontwerp op mensen en organisatie hebben speciale aandacht. Er is kennis van wet- en regelgeving hieromtrent en van methoden om een veilige toepassing te realiseren.
  • De QME stelt zichzelf op de hoogte van (de van toepassing zijnde) wetenschappelijke kennis en gebruikt relevante kennis en vaardigheden bij het ontwerpproces.

Kennis

Ten aanzien van kennis worden de volgende competenties onderscheiden:

• Klinisch proces: een QME heeft voldoende basiskennis van het klinische proces en het medische vocabulaire om met zorgprofessionals te communiceren.
  • Medische technologie: er is een brede kennis van zowel diagnostische, als interventietechnieken aanwezig.
  • Sturing en beleid: hoe is zorg georganiseerd en wat zijn de juridische en financiële kaders.
  • Informatietechnologie: gezien het toenemende belang van informatietechnologie in de zorg, is basiskennis van gebruikte standaarden en technieken relevant.

Professionele Ontwikkeling

Ten aanzien van professionaliteit worden de volgende competenties onderscheiden:

• Communicatie: dit is in elke multidisciplinaire omgeving relevant, maar gezien de afstand tussen de manier van werken van zorgprofessionals (zeer snel, kort cyclisch) en de werkwijze van een ontwerper (grondige analyse, alternatieven onderzoeken) hier extra relevant. Ook het overbrengen van kennis aan mensen met een ander kennisgebied en kennisniveau is een belangrijke benodigde vaardigheid.
  • Samenwerking: de QME werkt altijd in een multidisciplinair team. Het zien en begrijpen van de behoeften en keuzes van anderen is belangrijk.
  • Organisatielidmaatschap: de QME snapt de zorg(organisatie) en neemt verantwoordelijkheid op het gebied van zijn/haar eigen expertise.
  • Maatschappelijk handelen: integriteit en ethisch handelen zijn duidelijk herkenbaar in het gedrag van de QME.
  • Professionaliteit: de QME toont professioneel gedrag, met “open” zelfreflectie, en blijft zichzelf verder ontwikkelen.

Voor meer details, zie hieronder de link naar een PDF met meer informatie over het uitstroomprofiel van de opleiding.