Van briljant idee naar booming business met The Golden Lightbulb challenge

Een teddybeer die je gezondheid meet, een app die senioren met elkaar in contact brengt of een onkraakbaar fietsslot. Iedereen heeft wel eens een geniaal idee of een briljante oplossing voor problemen in onze maatschappij. Maar kun je er ook iets mee? Valt er geld mee te verdienen, succes mee te behalen en wat is daar dan voor nodig? The Golden Lightbulb biedt een uitgelezen kans om dat te ontdekken en tegelijkertijd mooie geldprijzen te winnen.

The Golden Lightbulb is een programma dat deelnemers uit de regio Brainport Eindhoven uitdaagt om te onderzoeken of hun idee een succesvolle onderneming kan worden. “The Golden Lightbulb is een ideaal platform voor mensen met frisse ideeën, maar die nog niet goed weten hoe ze er een succes van kunnen maken”, vertelt Victor van der Linden, manager van organisatiepartner Fontys Centrum voor Ondernemerschap.

In drie challenges, waarvan de eerste nu start en de laatste in april eindigt, gaan kandidaten telkens een stap verder met het ontwikkelen van hun idee naar een serieus business plan. In iedere challenge zijn er geldprijzen te winnen van 250 euro in de eerste ronde tot 10.000 euro voor de uiteindelijke winnaar van The Golden Lightbulb 2019.

CHALLENGE 1

In de eerste challenge gaat het puur om het idee. Een simpel A4’tje met een beschrijving of schets van het idee is voldoende. In deze fase van The Golden Lightbulb zijn alle ideeën welkom. Wel is er speciale aandacht voor concepten op het gebied van gezondheid, circulaire economie en high-tech innovaties. Een vakkundige jury beoordeelt vervolgens de potentie van het idee.

CHALLENGE 2

In de tweede challenge helpt de The Golden Lightbulb de deelnemers met een serie webinars om de mogelijkheden van het idee verder uit te werken. Voor winnaars ligt 500 euro klaar.

CHALLENGE 3

“In de derde challenge wordt het serious business”, zegt medebedenker Loek Daemen: “Met persoonlijke begeleiding van experts uit het veld werk je jouw idee uit tot een gedegen businessplan, waarvan de besten een podium krijgen tijdens de Grand Finale in maart en strijden om prijzen oplopend tot 10.000 euro.”

The Golden Lightbulb is in het leven geroepen door investeringsfonds Bright Move in samenwerking met Brainport Development, Fontys, BOM en TU Eindhoven. Het achterliggende doel daarbij is om de creatieve en innovatieve kracht in de regio om te zetten in economisch succes. “Wij hopen dat we vanuit deze challenge weer een aantal mooie innovatieve bedrijven aan de Brainport regio kunnen toevoegen”, stelt Piet van der Wielen, programmamanager Business bij Brainport Development.

WIE MAG MEEDOEN?

Iedereen die in de Brainport regio studeert, woont of werkt mag aan The Golden Lightbulb meedoen; variërend van de inwoners en ondernemers uit de regio, tot studenten en promovendi. Het is geen afvalrace, dus instromen kan in elk van de drie challenges. De inschrijving voor de eerste challenge is open! En deelnemen is niet ingewikkeld: stuur voor 24 november een A4’tje met je idee op en maak kans op één van de acht prijzen van 250 euro.