Creativiteit en innovatie in overvloed bij de uitreiking van The Golden Lightbulb, Challenge 1

De acht prijswinnaars van de Golden Lightbulb Challenge één zijn bekend. Zij hebben volgens de jury het beste idee voor een innovatieve onderneming en winnen daarmee ieder 250 euro.

“Er waren ontzettend veel creatieve en innovatieve ideeën. Er schuilen veel goede ondernemers in jullie”, zo begint Loek Daemen, medeorganisator van The Golden Lightbulb Challenge, zijn speech. De challenge van de TU/e biedt iedereen de mogelijkheid om ideeën omtrent een innovatieve techniek voor te leggen aan een vakjury. Hiermee kunnen zij een geldprijs winnen. Uiteindelijk is het idee dat er vanuit dat idee een onderneming ontstaat.

Een groep studenten luistert verwachtingsvol naar de speech. Veel van hen zijn namelijk betrokken bij één van de 61 inzendingen. “De inzendingen waren heel divers en het was voor de jury dan ook lastig om een keuze te maken. Het is als appels met peren vergelijken.” Toch komen er uiteindelijk acht  winnaars naar voren, Tim Wilschut (Six blind men and the elephant), Jean-Louis Schrauwen (Team Falcon, duurzaam vliegen), Lotte Geertsen (Voetbalschieter), Joris de Bruijn (Data driven market research), Stefan van de Camp (Visualisatie tool Wikipedia), Thomas Kotte (Nano Pixs), Marius Lazauskas (More warmth for less) en Kayle Knops (Force sensitive keyboard using induction). Dit zijn niet alleen studenten van de TU/e maar ook van Fontys Hogescholen en medewerkers van de TU/e en High Tech Campus.

Wikipedia 2
Een Wikipedia 2, dat is het idee van  Stefan van de Camp. “Via Wikipedia wordt veel informatie verzameld op heel veel verschillende pagina’s. Ik wil een database ontwikkelingen waarin deze informatie aan elkaar gekoppeld wordt, zodat je de verbanden tussen informatie beter ziet. Het liefst inclusief beeldmateriaal”, legt hij uit. “Ik wil een app maken waarmee mensen makkelijk een soort documentaires kunnen maken. Zij kunnen deze dan toevoegen op een bepaald punt op een landkaart.”

Iedereen kan dus gegevens op de landkaart zetten en er ook informatie vanaf halen. “Ik zou leuk vinden als professors een ranking aan de informatie geven. Hierdoor is de informatie altijd correct. Dat maakt het een waardevolle bron”, vertelt Van de Camp. Hij heeft ook al een doel voor ogen met het project: “Hierdoor is het heel handig voor bijvoorbeeld leraren die een les voorbereiden.”

Elektrisch vliegen
Team Falcon kijkt juist naar een heel ander gebied. “Wij zijn bezig om het vliegen duurzamer te maken”, vertelt Jean-Louis Schrauwen. Het team focust zich vooral op de kleine luchtvaart, dus bijvoorbeeld vliegscholen of kleine luchtvaarmaatschappijen. “Wij willen met een ombouwpakket, de motoren van een brandstofvliegtuig ombouwen naar een elektromotoren.” Aan een elektromotor zitten volgens het team veel voordelen: “Het is efficiënter, goedkoper en lichter.”

Vooralsnog gaat het dan om vluchten van ongeveer een uur omdat de energieopslag nog niet optimaal is. Het uiteindelijke doel van Team Falcon is om dit uit te bereiden naar langere vluchten en grote vliegtuigen. “Zo willen wij een start maken met het versnellen van het verduurzamen van de luchtvaart.”

Toekomstplannen
Schrauwen: “Wat we precies gaan doen met de prijs moeten we nog even uitzoeken. We hebben ook wat andere investeerders in kaart gebracht en willen het geld natuurlijk heel verstandig inzetten.” De grootste droom van het team is om de complete luchtvaart duurzamer te maken door middel van elektromotoren. Ook Van de Camp ziet samenwerkingen voor zich met grote bedrijven. “Het zou natuurlijk top zijn als ik voor deze app de kaarten van Google zou kunnen gebruiken. Daarnaast is Youtube natuurlijk perfect om video’s te uploaden. Maar dat is allemaal nog ver weg. Dan moet ik eerst bewijzen dat dit echt werkt en dat mensen er iets aan hebben.”

Challenge 2
Al deze ideeën en plannen werden door de studenten opgeschreven op één A4’tje. Daarna volgt een tweede ronde waar al iets meer onderbouwing van de plannen verwacht wordt. Zoals Van de Camp verwoord: “Het is eigenlijk een klein bedrijfsplan.” The Golden Lightbulb Challenge is geen afvalrace, iedereen kan zich weer aanmelden voor de tweede challenge. Deze zal van start gaan op 5 december 2018. De geïnteresseerden kunnen deelnemen aan vier Webinars en daarna hun ideeën definitief inleveren.

Tenslotte is er een derde ronde waarin nog meer van de inzendingen wordt verwacht en de geldprijzen voor de winnaars oplopen. Hierin moet duidelijk worden welke ideeën daadwerkelijk in een bedrijf kunnen worden omgezet. “We gaan steeds een stapje verder en dagen studenten uit steeds verder te kijken en te onderzoeken”, legt Daemen uit.


Bron: Innovation Origins, Linda Bak
Foto’s: The Golden Lightbulb > Kick-Off Eindhoven (Bjorn Burger)