TU/ecomotive

Ons klimaat verandert; de aarde warmt op en voertuigen verergeren de opwarming. De automotive sector staat voor de uitdaging om mobiliteit duurzamer te maken. Fabrikanten proberen de emissie te verlagen, door ander, lichter materiaal zoals koofstofvezel en aluminium te gebruiken. Daarbij zien ze echter vaak over het hoofd dat de productie van deze nieuwe materialen juist het meest vervuilend is.

Om echt duurzaam te gaan produceren, is er dus nieuw licht, sterk en duurzaam materiaal nodig.

TU/ecomotive heeft de oplossing gevonden: vlasvezelcomposiet. Dit bio-based composiet is zowel licht als sterk. Bovendien kan bio-composiet lokaal worden geproduceerd, zodat vervuiling door transport wordt beperkt. En tijdens de groei wordt koolstofdioxide geabsorbeerd.

Met dit materiaal gaat TU/ecomotive de eerste structurele bio-based auto produceren: de Lina.

Het chassis van de Lina is volledig gemaakt van bio-based materialen. De productie van deze auto levert dus een sterk verlaagde CO2-uitstoot op in vergelijking tot conventionele stadsauto’s.

De auto biedt plek aan 4 volwassenen en weegt slechts 300 Kilogram. De Lina is dus efficiënt, praktisch en duurzaam in al haar levensfases: van productie tot sloop. Hiermee wil het studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven een substantiële bijdrage leveren aan duurzame mobiliteit.