Care and Cure

Wereldwijd is de gezondheidszorg in crisis. Ongeveer 100.000 mensen sterven per jaar in de Verenigde Staten alleen al aan medische fouten die voorkomen hadden kunnen worden – twee keer zoveel als verkeersslachtoffers. Tegelijkertijd schieten medische kosten omhoog, deels door trends in de maatschappij. Naar aanleiding van dit alles is er een dringende behoefte om gezondheidszorg te verbeteren en tegelijkertijd kosten zo laag mogelijk te houden.

Nieuwe medische technologieën Over de hele wereld zijn mensen het met elkaar eens: als de nadruk meer op de patiënt komt, kan dat lukken. De gezondheidszorg in de VS omarmd het als hun kernmodel voor in de toekomst en grote medische bedrijven hebben het als middelpunt in hun strategieën. In plaats van de dokter heeft de patiënt de controle over zijn of haar gezondheid. Ter grondslag van dit alles liggen nieuwe medische technologieën, waarmee mensen hun gezondheid beter onder controle hebben, en dus het ziekenhuis niet bezoeken. In de overgang van high-care naar lower-care afdelingen, en van de ziekenzaal naar thuis, worden patiënten meer zelfstandig en hebben ze dus minder professionele medische hulp nodig, zowel kwantitatief als kwalitatief.

Draadloze technologieAls de medische technologie deze trend gaat steunen, moet de technologie natuurlijk ook voor de 'gewone mens' bruikbaar en betrouwbaar zijn. Deze technologie moet continue zelfstandig werken, het liefst draadloos. Dezelfde eisen passen ook bij medische technologie die wordt ingezet ter voorkoming, maar dan met een nadruk op lage kosten. Al deze eisen komen veelvuldig voor in het Care and Cure programma.

Verbeteren van zorgHet thema Care and Cure is betrokken bij de medische kant van Electrical Engineering, met als doel het ziekenhuisbezoek minder noodzakelijk te maken. Dit kan de kwaliteit van de zorg verbeteren, de patiënt meer controle over zijn of haar gezondheid geven, en de kosten lager worden.

De focus ligt op perinatologie, cardiovasculaire aandoeningen, neurale aandoeningen, sport en lifestyle.