GameBus: een slimme en sociale app om elkaars gezondheid te stimuleren

Kunnen apps ons helpen om de zorg voor kinderen en grootouders te combineren met ons persoonlijk welzijn? We weten dat die zorg niet voor de hand ligt in combinatie met een drukke baan, vooral nu we als maatschappij minder beroep kunnen doen op de dure ondersteuning van professionele zorginstellingen. Natuurlijk helpt het als we oma leren om te Facebooken of als je kind veilig thuis kan gamen. Het is ook heel verleidelijk om je als familie te verliezen in de ongezonde kant van de bestaande apps. Ieder ‘doet zijn ding’ achter een schermpje... Zou het echter niet beter zijn om net wat minder computerschermen te zien en de kinderen wat meer buiten te laten spelen, zelf wat meer te sporten en de grootouders eens echt te bezoeken in de plaats van enkel foto’s te delen via social media?

De Information Systems groep van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (TU/e) gaat via het GameBus project trachten om families en  vrienden weer dichter bij elkaar te brengen in het kader van drie pijlers: sociale gezondheid, cognitieve gezondheid en fysieke gezondheid. Het uitgangspunt is dat dit enkel zal slagen als alle partijen er plezier aan  beleven, en als de aanpak is te combineren met de realiteit van drukke agenda’s en soms onvermijdelijke afstanden tussen de woonplaats van gezinnen, vriendenkring, en  grootouders.

De kern van de oplossing is om als uitgangspunt gezonde activiteiten te nemen die de betrokken partijen nu al leuk vinden. Bijvoorbeeld: de kinderen spelen graag tikkertje (een fysiek gezonde activiteit), de ouders rennen of fietsen graag (ook fysiek gezond), en de grootouders lossen graag een kruiswoordraadsel op (een cognitief gezonde activiteit). Het jammere is dat ze dit meestal alleen doen, zelfs als ze gebruik maken van apps. Bijvoorbeeld, wie regelmatig zijn sport-activiteiten registreert via apps, zoals Strava of RunKeeper, heeft dan wel een sociale interactie met andere gebruikers van die app, maar dat zijn slechts zelden de echte vrienden en minder waarschijnlijk nog de (groot)ouders. Tegelijkertijd kan het zijn dat de grootouders stapsgewijs mentaal achteruitgaan en dit wordt niet gesignaleerd door de nochtans veelzeggende data van onder meer hun kruiswoordraadsel app... Dat kan beter!

GameBus wordt een integratie-app  die de gebruikers van bestaande gezondheid-gerelateerde apps samenbrengt: je zal samen met je kinderen en ouders “challenges” aangaan waarbij jij punten sprokkelt door te fietsen met je smartphone, terwijl je kind punten sprokkelt door e-tikkertje te spelen met de devices van headupgames.nl/rapido en terwijl je ouders punten sprokkelen via de kruiswoordraadsels van griddlers.net en automatisch geregistreerde wandelingen. Je zal elkaar hierbij kunnen opvolgen en stimuleren. Bovendien krijg je extra punten wanneer je elkaar een fysiek bezoekje brengt (dit zal veilig via de smartphone geregistreerd worden). Het idee is om stapsgewijs meer apps te integreren en de eindgebruiker weer eigenaar te maken van al zijn/haar data.

GameBus is een project dat gefinancierd wordt door EIT ICT Labs. Het project omvat lokale zorgpartners (ZuidZorg in Eindhoven, Con.Solida in Trento), een professionele ICT partner (Synergetics), en in Italië nog de National Research Council en Telecom Italia. Het project gaat in januari 2015 van start en wordt geleid door Pieter Van Gorp van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (TU/e). Voor meer informatie, zie is.ieis.tue.nl.