FAQ

Wat is de Profielwinkel?
De Profielwinkel verleent assistentie aan vwo-leerlingen die hulp willen bij een onderdeel van hun profielwerkstuk. De profielwinkel maakt deel uit van het Pre University College van de Technische Universiteit Eindhoven.

Hoe kan ik de Profielwinkel bereiken?
Je kunt mailen naar puc@tue.nl. Zorg er wel voor dat je van tevoren bedenkt wat je bij ons wilt doen. Wat wil je onderzoeken? Hoe wil je dat onderzoeken? Welke methode wil je hiervoor gebruiken?

Waarmee kan de Profielwinkel mij helpen?
De Profielwinkel biedt jou de mogelijkheid om een experiment te doen dat op school niet mogelijk is. Via de Profielwinkel kun je informatie zoeken in de bibliotheken van de TU/e, of vragen stellen aan een expert op het gebied van jouw profielwerkstuk.

Hebben jullie ook informatiepakketten?
Omdat de onderwerpen van een profielwerkstuk erg uiteenlopen, hebben we geen standaardpakketten met informatie. In rustigere periodes kunnen we je helpen om op internet informatie te vinden, zoals wetenschappelijke artikelen. In de drukke periode is hier meestal geen tijd voor en moet je echt je informatie zelf zoeken. De drukke periode valt over het algemeen in de periode september-november.
Voor literatuur uit de bibliotheek kun je altijd contact met ons opnemen.

Met welke onderwerpen kan de Profielwinkel helpen?
Bij veel aanvragen zijn we gebonden aan de expertise die op de TU/e aanwezig is. Dit zijn vooral technische onderwerpen op het gebied van natuurkunde, scheikunde, informatica, wiskunde, enzovoorts.
Vaak kunnen we niet helpen als het onderwerp puur te maken heeft met economie, talen, maatschappij, cultuur en pure biologie. Op het vlak van de biomedische technologie kunnen we je wél helpen.
Mocht je niet op de TU/e geholpen kunnen worden, dan zullen we een suggestie doen voor een universiteit of instelling waar je mogelijk wel terecht kunt.

Moet ik voor hulp van de Profielwinkel naar Eindhoven komen?
Voor het doen van een experiment of het zelf zoeken van informatie over jouw onderwerp natuurlijk wel. Sommige vragen kunnen we echter ook beantwoorden door het opsturen van informatie of het geven van enkele tips.

Kan ik apparatuur van de TU/e lenen?
In principe is dit niet mogelijk. Het is meestal ook makkelijker om het hele experiment op de TU/e uit te voeren, omdat daar ervaren mensen zijn die met de apparatuur kunnen omgaan.

Kan ik bij jullie ook informatie krijgen over opleidingen?
Voor informatie over studeren aan de TU/e kun je op de website kijken. Je kunt daar ook folders aanvragen over alle studierichtingen op de TU/e.

Krijg ik altijd antwoord op mijn vraag?
Natuurlijk krijg je altijd een antwoord. Als wij je niet kunnen helpen, proberen we je tips te geven over waar je met jouw vraag wel terecht kunt. We moeten hiervoor echter wel een volledige set gegevens van jou krijgen. Dat houdt in dat je ook een redelijk uitgewerkt onderzoeksonderwerp moet hebben.

Hoe lang duurt het voordat ik een antwoord krijg?
We nemen alle vragen zo snel mogelijk in behandeling. We proberen altijd binnen een week antwoord te geven. Verwacht echter niet dat als je op maandag een vraag stelt, je voor het eind van de week naar de TU/e kunt komen. Vooral ingewikkelde vragen  en experimenten vergen veel voorbereidingstijd. Geef altijd bij je aanvraag aan wat je tijdsplanning is. Dan proberen wij daar rekening mee te houden. Voor de snelste afhandeling van je vraag is het verstandig om een zo gespecificeerd mogelijke vraag te stellen. Een duidelijke onderzoeksvraag is daarbij een goed hulpmiddel.

Zijn er kosten aan verbonden?
In principe zijn er geen kosten, behalve misschien vervoerskosten naar Eindhoven en eventuele kopieerkosten in de bibliotheek.

Ik wil een experiment uitvoeren, maar weet niet of het op de TU/e mogelijk is.
Het beste wat je kan doen is contact opnemen met ons via puc@tue.nl. Er zijn wel een paar richtlijnen voor experimenten. Mocht het experiment niet uitvoerbaar zijn, dan zullen wij je dat melden.