Hoe gaat het nu met.....

September 2014

… Joris Geurts

Bij een 'normale' opleiding hebben de studenten veelal dezelfde vooropleiding en gaan ze na afloop ongeveer hetzelfde werk doen. Bij de ESoE kom je m.i. nauwelijks studenten tegen die een overeenkomstig pad bewandelen. Dat houdt de rubriek "Hoe gaat het nu met..." wel zo aantrekkelijk. Ikzelf heb in het jaar 2011-2012 mijn Masteropleiding bij de ESoE gevolgd. Hiervoor werkte ik al vier jaar als docent informatica bij de Fontys Hogescholen. De opleiding heb ik in 1 jaar afgerond. Dat was voornamelijk gelukt omdat ik dacht "binnenkort ga ik het vast heel druk krijgen, dus laat ik nu alvast maar aan de opdracht (OWK, VD, etc.) beginnen". En toen die 'binnenkort' aanbrak, viel het met de drukte wel mee, en op basis van dezelfde redenering begon ik al met de volgende opdracht, enz, enz. Ook kreeg ik al snel een idee voor het afstuderen, zodat dit plan nog kon rijpen in mijn gedachten en zo kon het afstudeerwerk efficient verlopen.

In mijn ESoE-jaar gaf ik les op Fontys, en op het Lorentz Casimir Lyceum, en deze werkzaamheden kon ik mooi gebruiken voor mijn WPL. Het student-zijn op de ESoE was dan tevens een spiegel hoe studenten/scholieren naar mij kijken. Als ESoE-student moest ik soms erg op jacht om de organisatorische informatie over een vak te vinden (hoe zou dat bij mijn vakken zijn?), en proefde ik een bepaalde boosheid als de beoordeling lager was dan ik verwachtte (ook hier: hoe ervaren mijn studenten dat?). Maar soms zie je duidelijke tegenstellingen: als leraar wil je een constructivistische aanpak, terwijl mijn studenten/scholieren liever achteroverleunen en graag voorgekauwd krijgen wat ze moeten doen. Maar in de ESoE lessen kwam het wel eens voor dat wij studenten constructivistisch bezig waren terwijl de docent liever niet van zijn traditionele lijn wilde afwijken.

Waar ben ik nu terechtgekomen? Na het ESoE jaar heb ik ook mijn middelbare school vaarwel gezegd. In de klas kon ik niet de doelen bereiken die ik graag wilde. Nu werk ik weer volledig bij Fontys, alwaar ik mijn ESoE kennis overigens ook goed kan aanwenden. Ik had nog de ambitie om naast mijn informatica bevoegdheid ook een wiskundebevoegdheid te behalen, maar dat was er niet van gekomen. Grappig genoeg geef ik bij Fontys nu wel een aantal wiskunde vakken, en dat ervaar ik wel als een verrijking. Ook geef ik les op onze Engelstalige opleiding; in de klas zitten studenten uit mooie tropische oorden die toch maar vier jaren in ons koude kikkerlandje komen wonen. Da's leuk en gevarieerd lesgeven.

Dan komen we tot slot aan een negatief punt van mijn werk: er zijn zoveel leuke vakken om te geven, en een werkweek is snel vol, zodat ik pijnlijke keuzes moet maken en vakken aan mijn collega's over moet laten.

...Heli Penz

Heli Penz, one of our alumni won with and for her school, the Willem van Oranje College in Waalwijk, the Ricoh Learning Challenge, a prize of €50.000! Ricoh challenges schools to think about smart and efficient use of digital means and ict. Congratulations Heli! Perfect ambassador. More information on http://www.youtube.com/watch?v=t-XuqBzJDEE

Januari 2014
Hoe gaat het nu met… Menno de Wilde

Goed!
Juni 2010 - "Nou, mooi, dan zien we je in augustus wel!" Vol vertrouwen wenste mijn schoolleider me een fijne vakantie voordat ik voor het eerst in mijn leven voor de klas zou staan – twee maanden later. Het waren barre, nee surrealistische tijden. Full time leraar, full time technator, full time student en full time dad, zij-instromer in het onderwijs, havo en atheneum examenklassen… Ik leende het vertrouwen dat ik van mijn school kreeg en pulled a Nike.
Inmiddels ben ik 2 jaar afgestudeerd en 3½ jaar werkzaam bij het Merewade College. Een vrij kleine mavo-havo-ath school met een heel prettige sfeer en uitstraling waar leerlingen echt centraal staan. Nog steeds technator en docent natuurkunde en O&O. Ik vind het super inspirerend dat ik als technator veel contacten buiten mijn eigen school heb. Ik heb vorig jaar een uitwisseling naar Toscane mogen begeleiden en de introductie van iPads in ons onderwijs mee voorbereid, ook te gek. Onderbouw inspireren en helpen hun talent te ontdekken, bovenbouw inspireren en helpen hun examen te halen: top! Je kunt je makkelijk verliezen in allerlei taken buiten die core business om, dus vergeet niet af en toe nee te zeggen…
Wat ik nog steeds doe is mijn leerlingen over mijn lessen bevragen. Je probeert sowieso een goed beeld te hebben van hoe dingen overkomen, hoe de sfeer is en of men er wat van opsteekt, maar eens per jaar expliciet vragen kan heel leerzaam zijn, een aanknopingspunt voor een gesprek, ook als je zelf niet de indruk hebt dat het nodig is.
Bij de ESoE heb ik echt genoten van de gesprekken met medestudenten en docenten. Sowieso heb ik het ervaren als een soort contemplatief moment in de week waarop ik even afstand kon nemen van de haastige druk van de andere dagen, maar ik heb echt heel veel inspiratie en motivatie gekregen van de vakken en vooral de mensen, van intervisie en vakdidactiek, van zelfreflectie en ons eigen onderzoek, van koffie, kroket en kletsen bij de lunch.
Geniet ervan!