Delia Mitcan vertegenwoordigt de TU/e in Brussel

‘Europa kan niet zonder de kennis van de TU/e’

1 mei 2024

[VIDEO] Delia Mitcan vertegenwoordigt de TU/e bij de Europese Unie in Brussel. In aanloop naar de Europese verkiezingen in juni, vertelt ze over het belang en de impact van haar werk.

Delia Mitcan. Foto: Cindy de Koning. Klik op de foto voor de video.

Delia Mitcan is 'onze vrouw in Brussel'. Ze werkt een aantal dagen per week vanuit Brussel om in het hart van Europa de belangen van de TU/e te vertegenwoordigen. Ze noemt zich the linkin pin tussen de mensen die beleid maken en degene die de kennis brengen.

Delia Mitcan voor het gebouw van het Europese Parlement. Foto: Cindy de Koning

Ze werkt nu een jaar deels in Brussel en vindt het fantastisch. Haar ogen glimmen wanneer ze vertelt over haar werk in de Belgische hoofdstad. “Het is geweldig om de verbindende factor te mogen zijn tussen al het moois dat op de universiteit in Eindhoven wordt onderzocht en de beleidsmakers in Brussel.”

“Want”, zo zegt ze. “Op de universiteit werken we aan technisch onderzoek om de maatschappij vooruit te helpen. Maar we hebben de politiek nodig om nieuwe technologieën te omarmen en op de kaart te zetten. En om ze door te kunnen ontwikkelen. ”

Samenwerken

Ze deelt haar kantoor in Brussel met collega’s van de gemeente Eindhoven en Brainport. Het kantoor ligt vlakbij het Europese Parlement (waar de beslissingen worden genomen), de Europese Commissie (waar beleid wordt gemaakt), maar ook de partners zoals de Nederlandse ambassade en de hogescholen in Europa (Neth-ER).

Gebouw in Brussel. Foto: Cindy de Koning

Ze wandelt heel wat af, want op kantoor is ze niet vaak. “Ik ben vooral in de stad om de mensen te ontmoeten die belangrijk zijn voor de universiteit en drink heel veel kopjes koffie”, grapt ze. Ook organiseert Mitcan bijeenkomsten om de kennis uit Eindhoven naar Brussel te brengen, zoals ze het noemt.

Kennis als grondstof

Mitcan: “Hier in Brussel wordt belangrijk beleid gemaakt om Europa vooruit te helpen. En om dat goed te kunnen doen, is kennis nodig. Op onderdelen zoals duurzame energie, maar ook chips en halfgeleiders, hebben wij in Brainport kennis die van onschatbare waarde is.”

“Dan is het belangrijk dat politici en bedrijven hier in Brussel die kennis tot zich kunnen nemen. En als we daar als kennisregio samen in optrekken, dan vergroot dat onze kans om ook echt als belangrijk gezien te worden. ”

De AI-act is een voorbeeld van hoe TU/e-instituut EAISI krachten heeft gebundeld om bij te dragen aan de regelgeving rondom kunstmatige intelligentie.

Delia Mitcan bij het Europese Parlement in Brussel. Foto: still uit video

Funding

Om ons onderzoek vooruit te helpen en de kennis toepasbaar te maken, is funding nodig. En daarvoor zijn subsidies beschikbaar op Europees niveau zoals de ERC-grants. Onderzoekers kunnen daarvoor voorstellen indienen.

Mitcan: “Tientallen onderzoekers van de TU/e hebben met behulp van deze beurzen hun onderzoek verder kunnen verdiepen. De ontwikkeling van ijzerpoeders als duurzame energiebron waar onder andere Philip de Goey onderzoek naar doet, is een project dat onlangs zo’n subsidie kreeg.”

Blik verruimen

“Maar subsidies verstrekken is slechts een van de manieren waarop de EU bijdraagt aan een beter Europa”, zegt Mitcan. “Het vrije reizen tussen universiteiten is een ander sterk voorbeeld. In Europa kunnen studenten tijdens hun studie aan allerlei universiteiten onderwijs volgen en onderzoek doen. Daardoor komen ze in aanraking met allerlei culturen en visies. Dat verruimt de blik.” Dat gebeurt bijvoorbeeld via EuroTeQ.

Delia Mitcan bij de Europese Commissie. Foto: still uit video

Naar Eindhoven

Mitcan nodigt de beleidsmakers uit Brussel ook met regelmaat uit, om met eigen ogen te komen kijken wat er op de campus in Eindhoven gebeurt. “Het is zo mooi om te zien hoe mensen onder de indruk zijn van al die geweldige dingen die we doen op onze campus en in Brainport. Ze kijken met name hun ogen uit bij het onderzoek dat we doen om de uitdagingen van de toekomst te tackelen. Maar ze zijn ook altijd weer enthousiast over hoe innovatief we ons onderwijs vormgeven met bijvoorbeeld Challenge-Based Learning.”

14 mei: het Europees Innovatiedebat @TU/e

In de aanloop naar de Europese verkiezingen (van 6 -9 juni), host de TU/e op dinsdag 14 mei het Europees Innovatiedebat. Lijsttrekkers van verschillende politieke partijen gaan deze middag met elkaar in debat over onder andere de rol van geopolitiek, (arbeids)migratie en klimaatbeleid voor innovatie- en industriebeleid. De organisatie van het debat is in handen van de TU/e, Brainport Development, en FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie. Het debat wordt gehouden in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Het aantal plaatsen is beperkt, aanmelden in noodzakelijk, zie de link hieronder.

Cindy de Koning
(Communication Advisor)