TU/e innovation Space wint Nederlands eerste Hogeronderwijspremie

1 maart 2021

Innovation Space is uniek voor Nederland, en zelfs voor Europa, aldus de jury.

Foto: Bart van Overbeeke

Het team achter TU/e innovation Space heeft de hoofdprijs behaald bij de toekenning van de eerste Nederlandse Hogeronderwijspremies. Dat heeft onderwijsminister Ingrid van Engelshoven vanmiddag bekend gemaakt. Het team krijgt een prijs van 1,2 miljoen euro, die besteed zal worden aan de verdere ontwikkeling van Challenge-Based Learning in innovation Space.

De minister las bij de uitreiking voor uit het juryrapport: “We zijn diep onder de indruk van de manier waarop Challenge Based Learning gerealiseerd wordt in innovation Space. Ook zijn we blij te zien dat er in innovation Space ook gedegen onderzoek gedaan wordt naar het leren van studenten in deze omgeving. De wijze waarop TU/e innovation Space is vormgegeven, vindt de beoordelingscommissie uniek voor Nederland en zelfs voor Europa.”

“Deze prijs is een geweldige waardering voor de waarde van de onderwijsinnovatie die we hier in een paar jaar tijd hebben neergezet”, zegt hoogleraar Isabelle Reymen, wetenschappelijk directeur van TU/e innovation Space. “Het onderwijsconcept Challenge-Based Learning biedt grote meerwaarde aan onze studenten. Ze werken daarbij aan concrete uitdagingen die dicht bij hun passie liggen, waardoor ze in korte tijd grote stappen zetten. We gaan dit onderwijsconcept nog verder ontwikkelen en breder toepassen, en daar helpt deze prijs ons zeer bij.”

“We zijn als College van Bestuur bijzonder verheugd dat innovation Space landelijk erkenning krijgt als de belangrijkste onderwijsinnovatie in universitair Nederland. Ik zie deze waardering als een belangrijke steun in de rug voor de onderwijsvernieuwingen aan de TU/e”, zegt TU/e-rector Frank Baaijens. “Dat is mogelijk gemaakt door een exceptioneel gedreven en kundig team van onderwijsvernieuwers, geleid door professor Isabelle Reymen, dus alle lof voor alle betrokkenen.”

De Hogeronderwijspremie is in het leven geroepen om bijzondere prestaties te waarderen op gebied van onderwijsinnovatie in het hoger onderwijs, net zoals de Spinozapremies bijzonder onderzoek waarderen. Onder de noemer van de Hogeronderwijspremie is er jaarlijks een top-3 van winnende teams aan de universiteiten, en een top-3 van de hogescholen. De premie onderstreept dat excellent onderwijs net zo gewaardeerd wordt als excellent onderzoek.

Innovation Space is het TU/e-expertisecentrum voor Challenge-Based Learning (CBL). De ontwikkeling van het centrum is eind 2015 gestart. Het team van innovation Space heeft in die relatief korte tijd een nieuw onderwijsconcept neergezet, gebaseerd op de ervaringen met de studententeams waar de TU/e zo bekend om staat.

Door in multidisciplinaire teams samen te werken aan real-life challenges, in samenwerking met industrie en maatschappelijke partners, zijn studenten intrinsiek gemotiveerd en doorlopen zij steile leercurves. Hierbij staat het leren van studenten centraal. Studenten leren in teamverband complexe problemen op te lossen, verdiepen daarbij hun kennis, en verwerven nieuwe kennis en professionele vaardigheden . De TU/e biedt deze innovatieve manier van leren aan steeds meer studenten. CBL staat inmiddels ook centraal in de TU/e-onderwijsvisie voor 2030.

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)