67 jaar vrouwen aan de TU/e

4 maart 2024

[VIDEO] Naar aanleiding van de internationale Vrouwendag op 8 maart, duiken we in de geschiedenis van vrouwen aan onze universiteit.

Studenten nu en in 1957. Klik op de foto om de video te bekijken. Foto's: archief TU/e

8 maart is het Internationale Vrouwendag, een dag waarop we de positie van vrouwen in de breedste zin van het woord erkennen. Ook aan onze universiteit werken en studeren er veel vrouwen vandaag de dag. Een mooie aanleiding om in vogelvlucht 67 jaar ‘de vrouwen op de TU/e’ door te nemen.

Eerste studente

Heel in het begin, bij de oprichting van de TU/e in 1957, was de helft van de studenten vrouw. Er waren namelijk maar twee inschrijvingen op de allereerste dag.  De 19-jarige Henny van der Leeden was een van de twee.  Ze werd zelfs speciaal toegesproken tijdens de openingsrede van rector magnificus Dorgelo.

V.l.n.r. Dhr. Dorgelo ontvangt Henny van der Leeden, ze ondertekent haar leerlingenpas, ze wordt toegesproken tijdens de opening. Foto's Martien Coppens.

Zo zegt hij tegen de aanwezigen van wat toen nog de Technische Hogeschool Eindhoven heette: “Mejuffrouw en mijne heren”.

En ook mag ze bij de opening van de THE in 1957 koningin Juliana de hand drukken en wordt ze geïnterviewd door de aanwezige journalisten. Dat leidt tot een artikel in het Eindhovens Dagblad onder de kop: ‘Eén manteltje tussen 250 jassen’.

Voorlichtingsdagen voor meisjes in 1970. Foto: TU/e archief

Een jaar later schrijven zich drie meisjes in voor de studie Scheikundige Technologie en wordt er een apart dispuut (Juno) voor vrouwen opgericht.

Campagnes

Toch zijn het in de jaren erna vooral jongens die hier komen studeren. Om meer meisjes te trekken werden er voor hen  speciale voorlichtingsdagen georganiseerd. Zoals in de jaren ’90 de 'THEA studeert techniek dagen'.

Ook landelijk volgens campagnes zoals in de jaren tachtig 'Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid' om meer meisjes aan te moedigen zich in te schrijven voor technische studies.

Eerste vrouwelijke doctor en hoogleraar

In de jaren zestig promoveerde Wil Visscher tot de eerste vrouwelijke doctor aan de universiteit. Tot haar pensionering blijft ze verbonden aan de faculteit Scheikundige Technologie van de TU/e.

V.l.n.r. Helga Fassbinder, Mary Fanet-Wheeler, Silvia Lenaerts en Wil Visser. Foto's: John Claessens, Bart van Overbeeke

En dan is het weer negen jaar wachten tot de eerste vrouwelijke hoogleraar een aanstelling krijgt. Vanaf 1976 bekleedt Helga Fassbinder een leerstoel als hoogleraar stadsvernieuwing. En daarmee heeft ze ook de Europese primeur.

In 2006 krijgen we de eerste vrouwelijke eredoctor. Het is Mary Fanett Wheeler die het eredoctoraat krijgt voor haar onderzoek op het gebied van de toegepaste en industriële wiskunde.

We’re resuming the Irène Curie Fellowship program for women

Sinds vorig jaar is Silvia Lenaerts niet alleen de eerste vrouwelijke rector van de TU/e, maar van alle technische universiteiten in Nederland.

Gelijkwaardige verdeling man en vrouw

De universiteit streeft naar een gelijkwaardige verdeling van vrouwen en mannen en probeert het op meerdere manieren aan te moedigen.

Zo moet minimaal dertig procent van de wetenschappelijke staf uit vrouwelijke onderzoekers bestaan.

Marina van Damme. Foto: Bart van Overbeeke.

Om dat te bereiken is in 2019 het aannamebeleid aangepast. En ook is er het Irène Curie Fellowship program om talentvolle, vrouwelijke wetenschappers een beurs aan te bieden.

Ook wordt jaarlijk de Marina van Damme beurs uitgereikt. Een beurs van negenduizend euro om vrouwelijke alumnae van de vier Nederlandse TU's een stap verder te helpen in hun carrière.

De TU/e in getallen

In 2023 werkten er ruim 7.000 mensen aan de TU/e, waarvan bijna 66 procent wetenschappelijk personeel is. Ruim 31 procent daarvan is vrouw. Ook onder de studenten is er een stijgende lijn, met afgelopen jaar ruim 28 procent vrouwelijke studenten.

Geheel gelijkwaardig is de verdeling nog niet, maar er is vooruitgang.

Cindy de Koning
(Communication Advisor)