Nieuwe zonneauto Stella Era is 's werelds eerste 'laadpaal op wielen’

4 juli 2019

“We presenteren niet alleen een nieuwe zonneauto, maar een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin auto’s geen energie-consumenten zijn, maar energiebronnen. "

De Stella Era en het huidige Solar Team Eindhoven. Foto: Bart van Overbeeke

Vandaag presenteerde Solar Team Eindhoven de nieuwe zonneauto Stella Era. Dankzij een dak vol zonnepanelen heeft deze auto genoeg energie om in theorie een afstand van 1800 kilometer af te leggen; haar overvloed aan zonne-energie kan ze direct met andere elektrische voertuigen delen. Daarmee is het volgens de TU/e-studenten de eerste laadpaal op wielen ter wereld. Daarnaast bevat de auto zelfrijdende functies, zoals het autonoom opzoeken van zonnige parkeerplekken. Met deze auto verdedigt het Eindhovense team in oktober haar wereldtitel tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

“We presenteren niet alleen een nieuwe zonneauto, maar een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin auto’s geen energieconsumenten zijn, maar energiebronnen. Daarom noemen we haar: Stella Era”, aldus Carijn Mulder, team manager van Solar Team Eindhoven. Dit team presenteerde vandaag haar vierde gezinsauto, na voorgangers Stella (2013), Stella Lux (2015) en Stella Vie (2017).

De Stella Era is nog meer dan haar voorganger een auto die overtollige energie kan afgeven. Foto: Bart van Overbeeke

Enorme uitdaging

“Als we in 2030 emissieloos willen autorijden, zoals in het klimaatakkoord staat, moeten er vanaf nu dagelijks zo’n 200 laadpalen bij geplaatst worden in Nederland om alle elektrische auto’s in 2030 van energie te kunnen voorzien”, zegt Mulder. “Dat is al onrealistisch, en daarbij komt op dit moment nog eens 85% van de elektriciteit uit niet-duurzame bronnen. Onze maatschappij staat, kortom, voor een enorme uitdaging.”

De oplossing volgens de studenten is het gebruik van auto’s als rijdende laadpalen. Stella Era heeft een actieradius van 1200 kilometer met vier inzittenden volgens de standaard Europese berekening voor de actieradius van elektrische auto’s. De afstand die de studenten tijdens de Bridgestone World Solar Challenge met de auto hopen af te leggen overbrugt wel 1800 kilometer. De gemiddelde afstand die automobilisten dagelijks afleggen in Nederland ligt rond de 50 kilometer per dag, waardoor een groot deel van de energie over blijft.

Autonoom zonnebaden

Daarnaast houdt de auto rekening met de weersvoorspelling en de nog te rijden kilometers en bepaalt zo nauwkeurig hoeveel energie ze over heeft om te delen. De door het team ontwikkelde Stella App zorgt er vervolgens voor dat je als eigenaar kostbare zonne-energie kunt verkopen aan andere elektrische auto’s.

Een andere, opvallende nieuwe feature van de auto is dat Stella Era zichzelf door autonome functies naar een zonnige parkeerplek verplaatst en zich zo de hele dag kan opladen. “Stella Era is een auto die altijd, ook zonder bestuurder, het maximale uit de zon haalt. Een auto die op de parkeerplaats zelf de zonnigste plek opzoekt. Daardoor is Stella Era niet alleen een zonneauto, maar een autonoom rijdende bron van energie”, vertelt Mick van der Spoel, projectmanager van het studententeam.

Gaat deze auto voor de vierde achtereenvolgende keer de wereldtitel naar Eindhoven halen? Foto: Bart van Overbeeke

Naar Spanje op één batterijlading

Dat de nieuwste Stella een zoveel grotere actieradius heeft dan de gemiddelde elektrische auto komt door aan de ene kant de energieopbrengst van de vijf vierkante meter zonnepanelen te verhogen en aan de andere kant het energieverbruik te verlagen. “Voor het lage energieverbruik zijn zowel de aerodynamica, het gewicht en de elektrische efficiëntie belangrijk. De elektrische efficiëntie is dit jaar sterk verbeterd door de complete aandrijflijn zelf te ontwikkelen. Wat er nu op de markt is voldoet gewoon niet aan de eisen voor een zonneauto”, zegt Van der Spoel.

Daarom heeft het team de complete aandrijflijn, van Battery Management System tot de elektrische motoren, in slechts 10 maanden van A tot Z eigenhandig ontworpen en gebouwd. Hierdoor komt Stella Era, met een batterijpakket dat een vergelijkbare grootte heeft als dat van een huidige gemiddelde elektrische gezinsauto, zelfs zonder zon, meer dan vier keer zo ver.

Beat the Dutch

In oktober verdedigt het Eindhovense team haar wereldtitel tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Tijdens het wereldkampioenschap voor zonneauto’s, waar 50 teams van over de hele wereld aan deelnemen, moeten de studenten een afstand van 3022 km overbruggen. Solar Team Eindhoven is het enige Nederlandse team dat deelneemt in de klasse voor gezinsauto’s, de zogeheten Cruiser Class.

Van der Spoel legt uit: “In tegenstelling tot voorgaande jaren mogen we slechts tweemaal opladen, waarbij de grootste afstand tussen twee laadpunten 1200 km is. En omdat we ook met regen en tegenwind wél over de finish willen komen, hebben we deze auto gebouwd met het feit dat ze op één batterijlading deze afstand kan overbruggen. Ook als de zon niet schijnt.”