TU/e negende in Europa qua waarde van ‘deeptech spin-offs’

4 december 2023

"De resultaten laten zien hoe belangrijk de TU/e is als bron van nieuwe hoogtechnologische bedrijvigheid en toekomstig verdienvermogen."

Foto: Bart van Overbeeke.

De TU/e is de enige Nederlandse universiteit in de top-20 van Europese universiteiten waarvan de deeptech-spin-offs de grootste waarde hebben, op plek 9. Dat staat in The 2023 European Deep Tech Report van Dealroom.co. Eindhoven als regio staat op de elfde plek in Europa.

De TU/e heeft de toppositie te danken aan een flink aantal zeer veelbelovende bedrijven die zijn ontstaan vanuit de TU/e, die samen voor honderden miljoenen aan kapitaal ophaalden om verder te groeien. Het gaat onder meer om Smart Photonics (fotonica), Xeltis (cardiovasculair weefselkweek), Effect Photonics (fotonica), Ioniqa (geavanceerd recycling van plastic), Ambagon (moleculaire medicijnen) en Microsure (medische robotica).

“De resultaten laten zien hoe belangrijk de TU/e is als bron van nieuwe hoogtechnologische bedrijvigheid en toekomstig verdienvermogen”, zegt Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur. “Ik ben trots dat de resultaten van onze wetenschappers en professionals zo bijdragen aan oplossingen op terrein van onder meer semicon en fotonica, complexe moleculaire systemen en duurzaamheid.”

Qua durfkapitaalinvesteringen (venture capital) in deeptech staat de Brainport regio Eindhoven in 2023 op de elfde plek in Europa. Dat is ruim boven regio’s als Amsterdam en Barcelona. Bovenaan de lijst staan Stockholm, London en Parijs.

In het rapport staat Nederland als land vierde in Europa wat betreft de waarde van alle deeptech-spin-offs van universiteiten, na het VK, Duitsland en Zwitserland.

Deeptech is fundamenteel nieuwe wetenschap en techniek die voor het eerst zijn weg vindt naar producten en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan fotonica- of quantumtechnologie of nieuwe AI-technologie. Het rapport van Dealroom.co brengt de Europese situatie wat betreft deeptech in kaart.