Integraal taalbeleid in 2020

Per 1 januari 2020 gaat de TU/e in de hele breedte over op het Engels als voertaal (working language). Dit geldt voor bestuur, onderwijs, onderzoek en dienstverlening.

Het nieuwe taalbeleid van de TU Eindhoven betekent dat Engels de voertaal wordt, en Nederlands de informele taal.

De TU/e doet dit om de volgende redenen:

• Internationalisering van onderwijs is in de Brainport regio een vereiste om aantrekkelijk te zijn op de internationale arbeidsmarkt.
  • In toenemende mate is de gangbare taal in sciences en engineering Engels, daarom is Engels heel goed passend voor de opleidingen van de TU/e.
  • De TU/e staat open voor een diversiteit aan medewerkers en studenten. De TU/e is een community, waarbinnen studenten en wetenschappers in multiculturele, multidisciplinaire groepen samen werken, en waar medewerkers zich thuis voelen en graag willen blijven werken. Men moet elkaar ten minste kunnen verstaan.
  • Om internationale medewerkers in Nederland te kunnen laten functioneren, en alle studenten, nationaal en internationaal, voor te bereiden op de Nederlandse arbeidsmarkt is het gewenst dat zij hun Nederlandse taalvaardigheid (blijven) ontwikkelen.

Het gewenste resultaat is dat de communicatie van bestuur, medezeggenschap en dienstverlening beter toegankelijk wordt.

Concreet betekent dit het volgende:

1. Spreektaal: Engels als het moet, Nederlands als het kan.
  2. Schriftelijke communicatie: in het Engels, eventueel Nederlandse vertaling.

Uitgangspunt is dat dat het taalbeleid ontwikkelingsgericht en gedifferentieerd wordt ingevoerd. Dus gericht op groeien naar het gewenste niveau, dat ook niet voor alle doel/functiegroepen hetzelfde is. Er wordt niet verwacht dat iedereen op 1 januari 2020 opeens perfect Engels spreekt en schrijft.
De benodigde Engelse taalvaardigheid wordt vastgesteld per functie categorie. Op basis van de taalvaardigheidseisen per functiecategorie en in overleg met diensten en faculteiten/groepen wordt een ‘op maat’ traject gemaakt voor de ontwikkeling van WP en OBP.

De komende tijd zal een implementatieplan voor de invoering worden gemaakt.

De notitie taalbeleid is te vinden bij de downloads. Daarin is ook een document met enkele FAQ’s opgenomen.