Interactieve technologie helpt health coach

11 oktober 2021

Heleen Rutjes verdedigt haar proefschrift aan de faculteit IE&IS op dinsdag 12 oktober.

We zijn ons steeds meer bewust van onze levensstijl en verzamelen via slimme horloges en smartphone apps een berg aan gezondheidsdata om gezonder te leven. Health coaches kunnen helpen bij een gezonde levensstijl, maar zijn niet altijd even enthousiast over de toenemende hoeveelheid gezondheidsdata. TU/e-onderzoeker Heleen Rutjes dook in de databerg en stelt dat coaches zeker gebaat zijn bij verzamelde informatie. Wel concludeert ze dat het voor een efficiënt gebruik van gezondheidsdata belangrijk is dat coaches zelf controle kunnen houden. Verder pleit Rutjes voor een goede afstemming tussen coach, cliënt en technologie.

Om een gezonde levensstijl te bereiken en behouden kan health coaching een steun in de rug zijn. Health coaches, zoals diëtisten en personal trainers, zien een snelle groei aan digitale oplossingen voor health coaching. Draagbare technologie - denk aan slimme horloges en smartphone apps -maakt het mogelijk om continu en overal gezondheidsdata te verzamelen. Cliënten kunnen zo hun eigen gezondheid managen, maar ook coaches kunnen hier hun voordeel mee doen. Toch gebruiken coaches deze data niet veel in de praktijk.

Dagelijkse context

TU/e-onderzoeker Heleen Rutjes bekeek waarom health coaches gezondheidsdata vaak links laten liggen en vervolgens hoe zij deze gegevens wel op een krachtige manier kunnen inzetten. “Een health coach kijkt verder dan de data en ziet de client in een veel breder perspectief. Waarom wordt er op bepaalde periodes ongezonder gegeten, waardoor is iemand op bepaalde momenten inactief en welke factoren spelen een rol bij het individuele slaapritme? Een coach heeft dus een beeld van motivaties, dagelijkse context en persoonlijke waarden van de clië nt. Met alleen een rijtje data kun je dat beeld niet vormen, geven ze zelf aan.”

Veranderende dynamiek

Maar de resultaten van Rutjes’ studies laten zien dat effecten van data op health coaching verder gaan dan alleen het toevoegen van numerieke data. Zo liet ze ouders van pasgeboren baby’s hun eigen data verzamelen rondom de zorgen van hun baby, zoals voeding, slaap en huilgedrag, en deze delen met hun zorgverlener. Rutjes: “Voor coaches bleek het erg informatief om te zien op welke manier ouders hun data verzamelden en hoe zij hierop reflecteerden. We zagen hoe data de gespreksdynamiek veranderde, hoe het de communicatie beïnvloedt en hoe belangrijk het is dat zorgverleners en ouders al dan niet op een lijn zitten.”

Interactieve tool

Uit haar onderzoek komt naar voren dat coaches in het algemeen best bereid zijn om technologie in te zetten om data te verzamelen, wanneer ze zelf controle kunnen houden over hoe deze data worden gebruikt. Met een interactieve tool die Rutjes vervolgens ontwikkelde voor hardloopcoaches om een realistische streeftijd voor een aankomende marathon te voorspellen liet ze hen zien dat ze complementaire en waardevolle informatie toe te voegen hadden aan het model, wat als zeer waardevol werd ervaren.

Elke cliënt is uniek, en zo ook elke coach. Rutjes’ studies tonen aan dat verschillende coaches anders reageren op ondersteunende systemen. Zowel health coaches als gezondheidsdata hebben daarom hun eigen kracht en kunnen bij een effectieve samenwerking de client wel degelijk beter ondersteunen.
 

Title of PhD-thesis:  ‘Health coaches, Health Data , and Their Interaction’ .
Supervisors: prof.dr. Wijnand IJsselstein en dr.ir. Martijn Willemsen (beiden Human-Technology Interaction groep (IE&IS, TU/e), en dr. Boris de Ruyter van Philips Research.

Dit project was onderdeel van de Data Science Flagship, een samenwerking tussen de TU/e en Philips.