‘Doorzettingsvermogen, dat heb ik bij team FAST geleerd’

14 juli 2022
Thomas Stroes. Foto: Bart van Overbeeke

Doorzetten, niet opgeven als dingen anders lopen dat je had verwacht, of gehoopt. Dat is de grootste les die Thomas Stroes uit zijn tijd bij team FAST heeft gehaald. Oh, en een baan natuurlijk.

Jouw tijd bij studententeam FAST heeft wel impact gehad op je carrière…

“Ik heb inderdaad al zo’n drie jaar een heel leuke baan bij DENS, een spin-off van team FAST.”

Update: Thomas is sinds de zomer van 2022 niet meer werkzaam bij DENS.

Wat was het doel van het team?

“Team FAST had als doel om de technologie om mierenzuur om te zetten in stroom verder te ontwikkelen en hier een demonstratie van te geven. Dit hebben we uiteindelijk gedaan door het in te zetten als aggregaat in samenwerking met bouwbedrijf BAM bij de aanleg van een duurzame weg. Dat was na twee jaar werken echt een hoogtepunt voor mij.”

Wat heb je geleerd van je tijd in het team?

“Ik heb geleerd hoe je in een professionele omgeving moet communiceren. Daarnaast heeft het me geleerd dat als je iets gedaan wilt krijgen, je er altijd zelf achteraan moet zitten. Bij een studententeam moet je met weinig middelen proberen een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Dit vereist een bepaald level van doorzettingsvermogen dat ik bij team FAST heb geleerd.”

Een teamfoto van team FAST. Thomas staat zevende van links op de bovenste rij. Foto: Bart van Overbeeke

Waren er ook teleurstellingen?

“We kregen de mogelijkheid aangeboden om ons systeem in te zetten bij DGTL festival, maar omdat onze technologie nog niet klaar was, hebben we deze kans moeten laten schieten.”

Heb je nog contact met het team of andere (oud-)leden?

“Ik spreek veel mensen nog geregeld omdat ze bij ons werken, of gewoon als vrienden.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Ik heb geleerd dat doorzettingsvermogen en het hebben van een open mindset heel belangrijk is. Ook al gaan dingen niet zoals je had verwacht, je moet toch doorgaan en creatieve oplossingen bedenken om je einddoel te halen.” 

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Een studententeam is een mogelijkheid om de kennis die je op je opleiding leert toe te passen in een praktische omgeving, samen met andere studenten. Ik heb er zelf echt heel veel uitgehaald en zou het daarom ook zeker adviseren.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)

Meer over onze strategie

Blijf ons volgen