‘Het is een cadeau om je te omringen met mensen die ambitie hebben’

14 juli 2022
Sofie van Leeuwen. Foto: Bart van Overbeeke

Sofie van Leeuwen was een van de PR-toppers van studententeam SensUs. Ze leerde in dit jaar onvermoede kanten van zichzelf kennen, dankzij de ruimte voor creativiteit en eigen initiatief.

Wat doet team SensUs precies?

“Het doel van SensUs is om studententeams van over heel de wereld uit te dagen om een biosensor te ontwikkelen die een specifieke biomarker kan detecteren. In mijn jaar was de uitdaging om biosensoren te ontwikkelen die het influenzavirus, het zusje van corona, konden detecteren in slijm.

De deelnemende studententeams werken heel het jaar toe naar de presentatie van hun biosensor op het SensUs-evenement dat plaatsvindt op de TU/e-campus. Bij het organiseren van dit evenement komt heel wat kijken en dat is waar de SensUs-organisatie zich heel het jaar mee bezighoudt. Het is hierbij van belang om het maatschappelijk belang van de competitie te vertalen naar de industrie en naar de studenten.”

Een van de awards tijdens de 2021 editie van SensUs. Foto: Team SensUs

Jouw jaar bij SensUs viel vol in de coronapandemie. Wat betekende dit voor jullie?

“Gezien de coronamaatregelen moest het evenement, dat normaal gesproken om de campus plaatsvindt, volledig omgezet worden naar een online platform. Hierdoor was de interactie met de deelnemende studententeams een stuk onpersoonlijker dan andere jaren. Het was uitdagender om met elkaar in gesprek te gaan over persoonlijke ervaringen, ontwikkelingen en het studentenleven in andere landen. Hopelijk kan het SensUs-evenement dit jaar wél weer op de campus plaatsvinden.

Toch was het supertof om omringd te zijn met mensen die verbonden worden door dezelfde ambitie en drive om iets toe te voegen aan het maatschappelijk belang. Dit motiveerde mij om net dat extra tandje bij te zetten en een online evenement in coronatijd neer te zetten waar we trots op mogen zijn.”

Wat heb je geleerd van je tijd bij SensUs?

“Binnen de PR-groep van het team was er ruimte voor veel creativiteit en eigen initiatief. Ik heb een kant van mijzelf ontdekt die ik nog niet kende, namelijk, de vaardigheid om out of the box te denken en experimenteel bezig te zijn met het ontwikkelen van nieuwe ideeën en initiatieven.

Wat mijn deelname aan een studententeam vooral heeft gebracht, is om nieuwe ideeën goed uit te denken. Ik ben niet bang om anders te denken dan anderen, zolang mijn verhaal maar goed onderbouwd is. Daarnaast gebruik ik mijn opgedane skills om met enthousiasme en overtuiging voor grote groepen te spreken.”

Hoeveel tijd besteedde je aan je werk binnen het team?

“Gemiddeld besteedde ik in een reguliere week tien uur aan SensUs. Het was mogelijk om dit met fulltime studeren te combineren, al vergde dit wel de nodige discipline en planning. In de laatste weken richting het SensUs-evenement werd dit ongeveer twintig uur per week.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Binnen een team heeft elk individu zijn/haar eigen specialiteit en talent. Door samen te werken, kan iedereen een steentje bijdragen door dit talent in te zetten en verder te ontwikkelen. Het is hierbij van belang dat je naar elkaar luistert en erop vertrouwt dat iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid neemt. Veder is het belangrijk om als studententeam van toegevoegde waarde te zijn voor het bedrijfsleven. Je moet overtuigend en enthousiast zijn over wat je doet om bedrijven en professionals aan boord te krijgen.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Het is een cadeau om je te omringen met mensen die ambitie hebben. Dit motiveert je om de beste versie van jezelf te worden en alles eruit te halen wat erin zit op professioneel gebied.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)