‘Het netwerk dat ik bij URE heb opgebouwd, komt nog steeds van pas’

14 juli 2022
Het URE-team toen Alex Pap er actief was. Foto: University Racing Eindhoven

Alex Pap kreeg de smaak te pakken van elektrische voertuigen tijdens zijn jaren bij team University Racing Eindhoven. Het netwerk dat hij in zijn bestuursjaar opbouwde, komt hem nog steeds van pas bij het leiden van scale-up XYZ Dynamics.

Je bent een eigen bedrijf gestart. Wat doet XYZ Dynamics?

“Toen ik aan mijn pre-master begon, ben ik samen met mijn compagnons begonnen met de start-up XYZ Dynamics. Onze missie is de energietransitie voor de commerciële voertuigenindustrie te versoepelen. Eigenaren uit dit segment moeten en willen verduurzamen, maar de producenten van heel veel commerciële voertuigen bieden nog geen emissieloze voertuigen. Dit gat vullen wij op. We focussen ons met een team van zeven personen op de elektrificatie van voertuigen die gebruikt worden in voedsel- en meubeltransport en op voertuigen die worden gebruikt op luchthavens.”

Heeft je tijd in het team invloed gehad op je verdere carrière?

“Jazeker, want ons huidige bedrijf bestaat uit oud-URE-leden. We hebben onze kennis van elektrische aandrijflijnen opgedaan binnen het URE-team. Ook de manier van werken en hoe we kwalitatief ontwikkelen, hebben we bij URE geleerd. Die ontwikkelingsprocessen zijn het fundament van onze huidige ontwikkelingsprocessen. Daarnaast komt het netwerk in de industrie dat ik tijdens mijn bestuursjaar bij URE heb opgebouwd nog steeds van pas.”

Alex Pap is nu managing director van XYZ Dynamics. Foto: Privé-collectie

Wat was het doel van het team URE?

“Het bouwen van een elektrische raceauto die in de zomer meedeed met de Formula Student Competitie - ‘s werelds grootste engineering competitie voor studenten. In de zomer trokken we Europa - Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Spanje - rond om op verschillende circuits te racen. Het unieke van dit team is dat elk onderdeel zelf wordt ontworpen en wanneer nodig in samenwerking met partners wordt geproduceerd. Van elektrische motor tot batterijpakket, zelfs de banden zijn eigen ontwerp.”

In welke rol heb je gewerkt?

“In 2016 stapte ik parttime in bij URE, dat het grootste en oudste studententeam van de universiteit is. Ik was in die twee jaar verantwoordelijk voor het cost report en het businessplan, wat twee evenementen zijn tijdens de Formula Student Competitie. In mijn laatste jaar heb ik een fulltime bestuursjaar gedaan, toen was ik verantwoordelijk voor de financiën, partnerrelaties en uiteindelijk ook voor het businessplan en cost report.”

Wat heb je geleerd van je tijd in het team?

“Elk probleem is oplosbaar. Team is key, zorg dat de zwakke schakels sterk worden of dat ze verwijderd worden. En ik heb geleerd goed te plannen en projectmatig te werken.”

Wat was het hoogtepunt voor jouzelf in de periode dat je actief was bij het team?

“Dat we tijdens de Formula Student Germany vijfde werden van de gehele competitie. Dat klinkt misschien niet als een topprestatie, maar er doen meer dan tweehonderd teams mee aan deze competitie, waaronder topuniversiteiten uit Duitsland met een sterke automotive achtergrond. Een aantal van die teams hebben wij dus verslagen. Met als resultaat dat we meteen weer gekwalificeerd waren voor deze competitie voor het jaar daarop én opnieuw een sponsordeal met Audi binnenhaalden.”

Waren er ook dieptepunten?

“Tijdens de Formula Student Netherlands leek het erop dat we over de gehele competitie de eerste prijs zouden binnenhalen, maar de auto viel uit tijdens de laatste race. We haalden nog net een podiumplek. Geen slechte prestatie, maar we hadden het gevoel dat we de boot hadden gemist.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Accepteer dat je studievertraging oploopt, want de ervaring is het zeker waard.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)