‘Je haalt het maximale uit je studie bij een studententeam’

14 juli 2022
Manuel García Hernandez van team CASA. Foto: Team CASA

Als manager van team CASA was het de taak van Manuel García Hernandez om het beste uit zijn team te halen en ze gemotiveerd en aangehaakt te houden op weg naar de bouw van een duurzame woning.

Wat doet team CASA?

“Het belangrijkste doel is de energietransitie in de bouwwereld te versnellen door partners van de academische wereld en de industrie samen te brengen. Dat doen we door het bouwen van een zelfontworpen, duurzame woning.”

Wat heb je geleerd van je tijd bij het team?

“Ik heb een brede set aan skills ontwikkeld in mijn tijd bij team CASA. Eerst werkte in aan mijn teamwork skills, laten leerde ik mijn communicatie skills te verbeteren door het geven van presentaties en pitches, het schrijven van artikelen, enzovoorts.

Een studententeam is een non-profit vrijwilligersorganisatie, het is heel belangrijk om mensen gemotiveerd en betrokken te houden in discussies en bij besluitvorming. Het belangrijkste, maar ook het moeilijkste moment was voor mij om een nieuw project op te starten met het nieuwe bestuur, terwijl we nog steeds aan het werken waren aan CASA 1.0, het eerste project van het team. We moesten taken vinden die de rest zou motiveren voor een nieuw project.

Je moet vaak veel verschillende dingen doen als bestuurslid. Dit was vaak motiverend en leuk, maar soms voelde het alsof ik teveel op mijn bordje had. Vooral tijdens de lockdown vond ik het moeilijk om me af te sluiten van het werk dat er lag.”

Heeft je tijd bij het team je geholpen in je verdere (studie)carrière?

“Team CASA gaf me de kans om ervaring op te doen in een setting die op een echte baan lijkt. Ik heb met verschillende bedrijven gesproken, mijn soft skills ontwikkeld, en fantastische mensen leren kennen.”

Heb je nog steeds contact met (oud-)teamleden?

“Jazeker, het team heeft onlangs een alumni-event georganiseerd, het was leuk om iedereen weer te zien. Daarnaast ben ik altijd te porren voor een kop koffie op de campus.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Bij vakken aan de universiteit moet je wel eens in groepen werken en grote presentaties geven, maar in een studententeam ontwikkel je pas écht een teamgevoel. Ook leerde ik communiceren in verschillende settings en over échte problemen. Studententeams geven een veel realistischer beeld van hoe het er in het werkende leven aan toe gaat.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Als je je aansluit bij een studententeam, haal je het maximale uit je studietijd aan de TU/e. Als je erover denkt om bij een team te gaan: doe het gewoon! Het is een unieke ervaring waarbij je je kennis kunt toepassen op écht problemen. En je ontmoet er fantastische mensen.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)