‘Je kunt jezelf ontwikkelen, avonturen beleven, en iets nuttigs doen waar je later trots op bent’

14 juli 2022
In 2013 werd de RoboCup gehouden in Eindhoven. Robin Soetens was toen teamcaptain van robotvoetbalteam Tech United. Foto: Team Tech United

Zes jaar lang was Robin Soetens actief bij Tech United Eindhoven, het robotvoetbalteam van de TU/e. Hij besteedde meer tijd aan het team dan aan zijn studie, grapt hij nu. Zijn hoogtepunten? Voor de eerste keer wereldkampioen robotvoetbal worden én de volle tribunes bij de in Eindhoven georganiseerde RoboCup.

Maar liefst zes jaar lang was je actief bij Tech United. Wat heeft dat je gebracht?

“Naast avonturen op drie continenten en vriendschappen heb ik ervaring opgedaan die je niet binnen een standaard onderwijscurriculum opdoet. Zowel technisch inhoudelijk als op het gebied van communicatie en organisatie. Omgaan met media bijvoorbeeld, en samenwerken in een internationale organisatie waarin verschillende universiteiten hun gedeelde en individuele belangen najagen.”

Heeft die tijd invloed gehad op je carrière?

“Die heeft zeker een positieve invloed gehad. Ik heb praktische dingen geleerd die ik nog dagelijks gebruik (C++, Linux, Svn) en op een wat abstracter niveau heb ik veel geleerd over wat nodig is om nieuwe functionaliteit onder tijdsdruk zorgvuldig in een complex systeem te integreren. Dat is in mijn huidige rol net zo belangrijk als bij het robotvoetbal.”

Wat heb je gedaan bij Tech United?

“Ik heb verschillende rollen gehad binnen het team, onder andere als team leader, als lid van het demo team en als vertegenwoordiging van het team binnen de Internationale RoboCup Federatie.”

Hoeveel tijd besteedde je hieraan?

“Vaak meer dan aan mijn studie…”

Wat was het doel van het team?

“Op de eerste plaats het winnen van de wereldkampioenschappen robotvoetbal! Daarnaast ook techniekpromotie, bijdragen aan de wetenschap en een breed publiek kennis laten maken met maatschappelijk relevante toepassingen van robotica.”

Wat was het hoogtepunt voor jouzelf in de periode dat je actief was bij het team?

“Het eerste gewonnen wereldkampioenschap in Mexico-City in 2012. Én natuurlijk de volle tribunes bij RoboCup 2013 in Eindhoven.”

Robin Soetens. Foto: Privé-collectie

Waren er ook teleurstellingen?

“De toernooien die we niet gewonnen hebben. En het gebeurde wel eens dat wedstrijden of demonstraties op het laatste moment niet door konden gaan vanwege technische problemen, terwijl er al publiek op de tribunes zat.”

Studententeams werken met Challenge-based Learning, waarbij een multidisciplinair team werkt aan echte uitdagingen. Hoe heb je dat ervaren?

“Bij studententeams leer je al vroeg in je loopbaan samen te werken in een team met verschillende technische en niet-technische disciplines. Zonder het vermogen om te dromen te verliezen, leer je wat nodig is om in de echte wereld concreet iets te bereiken.”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Altijd doen! Drie avonden in de week een gat in je kraag drinken bij een of andere gezelligheidsvereniging kan altijd nog. Bij een studententeam kun je tegelijkertijd jezelf ontwikkelen, avonturen beleven, en iets nuttigs doen waar je later trots op bent.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)