‘Onderdeel zijn van VIRTUe heeft mijn studentenleven enorm verrijkt’

14 juli 2022
Marianna Angelini op het dak van Ripple. Foto: Team VIRTUe

Al drie jaar is de Italiaanse Marianna Angelini actief bij studententeam VIRTUe. Haar inzet vanaf de start van het team werd deze maand bekroond met het winnen van de tweede prijs in de Solar Decathlon Europe met hun zelfvoorzienende duurzame huis.

Laten we maar meteen beginnen met je hoogtepunt van je tijd in dit studententeam, want jullie wonnen onlangs een mooie prijs…

“De drie intense jaren van hard werken en veel verbindingen leggen kwamen samen in de competitie. Dat was echt de mijlpaal waar we naartoe hebben gewerkt. Met een gemotiveerde groep van 45 teamleden hebben we zeven weken in Wuppertal in Duitsland doorgebracht, waar we challenge na challenge moesten voltooien voor de Solar Decathlon. Zo hebben we ons prototype huis in veertien dagen tijd herbouwd en hebben we het gedemonstreerd aan 150.000 bezoekers in drie weken tijd. Ondertussen verzamelden we meer dan achthonderd punten en tien prijzen van de vakjury. Uiteindelijk eindigden we overall als tweede!

Natuurlijk vertellen deze cijfers niet het hele verhaal. Ook voor ons als personen en team is de competitie een intens groeiproces geweest, een dagelijkse portie achtbaan van emoties en een unieke kans om studenten van over de hele wereld te leren kennen, die allemaal werken aan hetzelfde doel. Voor mezelf voelt de competitie en het winnen van de prijzen als een kroon op drie jaar hard werken.”

Wat is het doel van VIRTUe en wat is jouw rol binnen het team?

“We streven naar het terugbrengen van de CO2-uitstoot door de industrie én mensen dankzij toekomstbestendige duurzame gebouwen en het gemeengoed maken van low-impact living. Het gaat dus niet alleen om het neerzetten van een duurzaam gebouw, maar mensen ook bewust maken van hun levensstijl en verbruik. In ben vanaf het begin actief bij VIRTUe als woordvoerder en PR-manager. In die rol heb ik me beziggehouden alle communicatie van het team.”

Hoeveel tijd ben je hieraan kwijt?

“Ik werkte de afgelopen maanden fulltime binnen het team, draaide 40-60 uur per week. Dat werd natuurlijk meer toen we richting de competitie gingen. Voor die tijd heb ik colleges kunnen volgen naast mijn werk bij VIRTUe, waar ik 20-40 uur per week aan besteedde.”

Wat heb je geleerd van je tijd bij het team?

“Heb je even? Skills die ik geleerd heb, zijn: leiderschap, management, time management, delegeren, efficiënt taken verdelen, transparant communiceren. En natuurlijk heb ik veel ervaring opgedaan in de communicatie, een vakgebied waar ik enorm gepassioneerd over ben geworden. Ik heb beter leren pitchen en presenten en heb geleerd hoe ik een uniek verhaal kan vertellen.”

Waren er ook dieptepunten?

“Natuurlijk hebben we ook zware tijden gehad tijdens het project, in alle fases. We kampten met motivatieproblemen en geldtekort. De coronapandemie en het uitstel van de competitie waren zware tegenvallers voor ons. Om die problemen op te lossen, hebben we compromissen moeten sluiten, maar daar zijn we als team sterker uit gekomen.

Heeft je tijd in het team invloed gehad op je verdere studie/carrière?

“Werken bij VIRTUe was een enorme verrijking voor mijn studentenleven. Het heeft mij als internationale student geholpen met netwerken en contacten binnen de industrie. Ik weet nog niet wat VIRTUe zal betekenen voor mijn carrière, maar ik ben er honderd procent zeker van dat deze ervaring mij, en mijn collega’s, veel voordelen zal brengen in de toekomst.”

“Ik start met een master Architectuur in Delft, maar ben benieuwd of ik daadwerkelijk architect word, of dat ik me verder ontwikkel in het communicatievak. De kans bestaat dat we met het huidige team ons VIRTUe-project gaan uitbouwen naar een startup. Er is nog niks zeker, maar misschien dat ik me daar wel bij aansluit. We zullen zien wat de toekomst brengt…”

Wat zou je studenten willen meegeven die twijfelen om in een studententeam te stappen?

“Twijfel niet langer, doe het gewoon! Een studententeam verrijkt je en daagt je uit. Je doet niet alleen skills op die je in je carrière nodig hebt, maar krijgt de kans om vol passie te werken aan een project. Daarnaast geeft het je de kans om te werken in een multidisciplinaire groep van gemotiveerde, slimme studenten, die snel goede vrienden zullen worden.”

Uit onze strategie: over Challenge-based Learning

In onze onderwijsvisie staat Challenge-based Learning (CBL) centraal. In deze innovatieve onderwijsvorm werken studenten samen aan real-life uitdagingen in interdisciplinaire teams. De opdrachten komen van het bedrijfsleven, van de overheid of van studenten. Studenten leren samenwerken - met elkaar en met opdrachtgevers -, communiceren, ondernemen, denken op systeemniveau, experimenteren. En ze leren hun disciplinaire kennis in de praktijk toepassen én verdiepen. Stapsgewijs werken we toe naar een nieuw curriculum, waarmee onze studenten nog beter voorbereid worden op hun interdisciplinaire en verantwoordelijke rol in de samenleving.

Challenge-based Learning valt binnen de strategie onder het thema Talent. Lees meer over onze Strategie 2030.

Brigit Span
(Corporate Storyteller)

Meer over onze strategie

Blijf ons volgen