Het Sustainabilty Core Team stelt zich voor

Van de TU/e een duurzame uni maken. Hoe doe je dat?

15 juni 2022

De TU/e heeft een Sustainability Core Team in het leven geroepen om orde te scheppen in de chaos van goede bedoelingen om een duurzame universiteit te zijn of te worden. Studenten kunnen terecht bij Go Green Office om ideeën op te doen of uit te werken. Al vijf studieverenigingen tekenden het single-use plastic convenant.

Aan de TUe gebeurt zoveel dat in relatie staat tot duurzaamheid dat je door de bomen nauwelijks het bos nog ziet. Een handvol voorbeelden: studententeams die zonnewagens bouwen, onderzoekers die luierafval verwerken in beton, billiecups in de kantines, apart ingezamelde koffiedrap. Maar er gebeurt ook veel niet: er is nog geen beleid voor duurzame zakenreizen, er hangt nog niet in iedere collegezaal energiezuinige ledverlichting en niet iedere student leert over klimaatverandering.

Maar nu is er een Sustainability Core Team dat een overzicht gaat maken van alles wat duurzaam gebeurt op gebied van onderwijs, onderzoek, bestuur en bedrijfsvoering.

In 2018 werd de TU/e uitgeroepen tot de meest duurzame instelling van het Nederlandse hoger onderwijs. In 2022 staat ze op de 7de positie en Erwin Kerkhof, adviseur duurzaamheid bij Real Estate, is er blij om. “We zijn juist weer op de goede weg nadat we ook de 19de  plek hebben gehad. We liepen voorop maar zijn achterop geraakt doordat we geen overkoepelende visie hadden. Daar wordt nu hard aan gewerkt, onder andere door het aanstellen van Sustainability Ambassador Anna Wieczorek, en we krabbelen al weer op.”

Een universiteit duurzaam maken is een ingewikkelde klus. Lotte Meijer, lid van het Sustainability Core Team geeft de definitie van duurzaamheid: “Creëer voor jezelf een zo goed mogelijk leven zonder dat je het leven van toekomstige generaties beperkt.”

Dit artikel is oorspronkelijk geplaatst op de Cursor. Lees meer van dit artikel via deze link.