Hartstichting steunt onderzoek TU/e naar slimme horloges

16 november 2021

De slimme horloges maken gebruik van sensoren en GPS om hartstilstand te signaleren en de hulpdiensten te bellen.

Shutterstock (Fizkes)

Een project dat wordt geleid door de TU Eindhoven heeft ruim 950.000 euro ontvangen van de Hartstichting voor de ontwikkeling van slimme horloges die een hartstilstand kunnen signaleren en hulpdiensten kunnen inschakelen. Bij veel mensen die buiten het ziekenhuis een hartstilstand krijgen, zijn geen getuigen aanwezig die 112 kunnen bellen. Technologische oplossingen zijn van groot belang om hun leven te kunnen redden. Het project, een samenwerking met Amsterdam UMC, Tilburg Universiteit, Philips, het Catharina ziekenhuis en Stan, wordt geleid door TU/e-onderzoeker Rik Vullings.

Elk jaar treden er 17.000 hartstilstanden op buiten het ziekenhuis. Bij veel slachtoffers (volgens internationaal onderzoek ongeveer 60 procent) gebeurt dit zonder dat er iemand in de buurt is die hulp kan verlenen en inschakelen. Adequate hulpverlening binnen 6 minuten na een hartstilstand is echter essentieel om te kunnen overleven.

Daarom honoreert de Hartstichting onderzoek dat moet leiden tot smartwatches die een hartstilstand kunnen signaleren en hulpdiensten kunnen alarmeren. Behalve het project van de TU/e is ook een onderzoeksproject van Radboudumc beloond met een beurs. In totaal gaat het om een bedrag van 1,9 miljoen euro.

Smartwatch van Philips

Sensoren en GPS

De beoogde smartwatches zullen onder meer gebruikmaken van sensoren die bijvoorbeeld kunnen registreren of iemand valt en van sensoren die in de kleinste bloedvaatjes in de huid kunnen meten of het hart nog klopt. Ook worden ze voorzien van GPS-technologie. Zo kunnen hulpdiensten zo snel mogelijk ter plekke zijn, en ook de burgerhulpverleners die via het reanimatie-oproepsysteem van HartslagNu worden gealarmeerd.

Rik Vullings, onderzoeker in de onderzoeksgroep Signal Processing Systems van de faculteit Electrical Engineering: “Dit is een belangrijk maatschappelijk probleem waarvoor juist technologische oplossingen uitkomst kunnen bieden. Juist in situaties waarin de mens geen hulp kan inschakelen, kan de technologie dat wel.” Het is de bedoeling dat de smartwatches na drie jaar beschikbaar zijn.

Vrouwen

De onderzoekers verwachten dat deze oplossing vooral extra winst kan opleveren voor vrouwen. Zij krijgen namelijk vaker een hartstilstand zonder dat er een getuige bij is. Mogelijk komt dat doordat vrouwen vaker alleen wonen dan mannen, vooral als ze wat ouder zijn. Ook heeft onderzoek uitgewezen dat vrouwen minder vaak gereanimeerd worden door omstanders. Het is onduidelijk waarom.

Maar verwacht wordt dat de horloges ook tijdswinst zullen opleveren bij hartstilstanden waarbij wel getuigen aanwezig zijn.

De Hartstichting nam het initiatief om dit onderzoek van de grond te krijgen en bracht verschillende partijen bij elkaar. Het doel is het vinden van een innovatieve oplossing om de kans op overleving bij een hartstilstand zonder getuigen te vergroten.

Meer informatie over beide projecten is hier te vinden.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)