Miljoenenbeurzen voor elektrolyse van water en begrip van kleine deeltjes in stromingen

18 april 2019

Twee onderzoekers van de TU/e gaan met geld van NWO onderzoek doen naar de elektrolyse van water en complexe, granulaire stromingen.

Niels Deen, hoogleraar Power & Flow bij de faculteit Werktuigbouwkunde (l), en Hans Kuipers, hoogleraar Multi-scale Modelling of Multi-phase Flows bij de faculteit Scheikundige Technologie

TU/e-onderzoekers Niels Deen en Hans Kuipers hebben samen bijna 2,5 miljoen euro toegekend gekregen voor onderzoeksprojecten vanuit de zogenaamde TA-gelden van NWO. Deze zijn bedoeld om samenwerking tussen kennisinstellingen en bedrijven te bevorderen. Deen gaat op zoek naar een beter begrip van de elektrolyse van water. Kuipers gaat kijken naar het gedrag van kleine deeltjes als zand of suiker in complexe, granulaire stromingen.

Niels Deen, hoogleraar Power & Flow bij de faculteit Werktuigbouwkunde, gaat onderzoek doen naar verbetering van de elektrolyse van water. Daarbij wordt water door middel van elektrodes omgezet in waterstof en zuurstof. Deze technologie speelt een cruciale rol bij de opslag van duurzame energie. Er is echter nog onvoldoende kennis van de stromings- en transportverschijnselen nabij elektrodes, vooral rondom de gevormde waterstofbelletjes.

Electrolyse van water in waterstofgas (hydrogen) en zuurstofgas (oxygen) Foto: (2019) Theodore Gray periodictable.com used with permission.
Electrolyse van water in waterstofgas (hydrogen) en zuurstofgas (oxygen). Foto: (2019) Theodore Gray periodictable.com used with permission.

Een beter begrip kan helpen om de efficiëntie van elektrolyse te verhogen. In dit project bestuderen onderzoekers van de TU Eindhoven, Universiteit Twente en TU Delft de vorming van waterstofbelletjes, het transport van chemische stoffen nabij de belletjes en de elektrodes en de interactie tussen belletjes. Het onderzoek wordt verricht in samenwerking met Shell en Nouryon (voormalig AkzoNobel).

Granulair

Het onderzoeksproject van Hans Kuipers, hoogleraar Multi-scale Modelling of Multi-phase Flows bij de faculteit Scheikundige Technologie, richt zich op het gedrag van kleine deeltjes, zoals zand, suiker of industriële polymeren. Dit soort granulaire materialen komen veel voor in industriële processen, en het is daarom belangrijk om te begrijpen hoe ze zich gedragen als ze bewegen, en hoe ze op elkaar reageren.

Kuipers gaat samen met onderzoekers van de TU Delft en de Universiteit Wageningen vooral kijken naar complexe granulaire stromingen. Daarbij is zowel de vorm van de deeltjes als de manier waarop ze op elkaar reageren complex. Het onderzoek wordt financieel ondersteund door SABIC, Shell, Tata Steel en Teijin Aramid B.V.

Over TA

De Technology Area (TA) is één van de publiek-private samenwerkingsvormen die gefinancierd worden vanuit het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen. Een TA is bedoeld voor publiek-private samenwerking tussen minstens twee bedrijven en minstens twee kennisinstellingen. TA's worden voor een derde gefinancierd door het bedrijfsleven en voor twee derde door NWO. De minimum projectgrootte bedraagt 750.000 euro (dus 250.000 euro gezamenlijke bedrijfsbijdrage plus euro 500.000 NWO-bijdrage). De maximum projectgrootte is 1.500.000 euro.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)