‘Groei zou ontzettend goed zijn voor de TU/e, het heeft een vliegwielwerking’

20 juni 2022

Universiteitshoogleraar Maarten Steinbuch ziet vooral kansen voor de TU/e bij schaalvergroting.

Universiteitshoogleraar Maarten Steinbuch. Foto: Angeline Swinkels

Hoogleraar Maarten Steinbuch is al vele jaren een fervent pleitbezorger van forse groei van de TU/e, met oog op de enorme vraag om ingenieurs in de Brainportregio. Hij ziet vooral de kansen, zegt Steinbuch in reactie op de bereidheid van het College van Bestuur om mee te groeien met de Brainportregio. Hij hoopt dan ook van harte dat de weg naar meer studenten ingezet kan worden.

“Een verdubbeling zou ontzettend goed zijn voor onze universiteit”, vertelt Steinbuch. “Met meer schaalgrootte krijg je meer onderzoeksgeld, meer internationale zichtbaarheid, je kunt meer toptalent aantrekken, het leidt tot meer diversiteit, en je gaat omhoog op de rankings. Het is een vliegwielwerking”, betoogt de hoogleraar Systems and Control enthousiast.

De kwaliteit moet natuurlijk zonder meer geborgd zijn bij groei, maar Steinbuch ziet daar geen principieel probleem. “Is de TU Delft, met haar 25.000 studenten, een slechtere universiteit dan wij? Ik zie geen enkele reden waarom de TU Delft wel 25.000 studenten kan hebben en wij niet, terwijl de Brainportregio groeit als kool.”

Voor Steinbuch is het een bijzonder welkom signaal dat de deur van de TU/e nu in principe openstaat voor groei. “In 2008 opperde ik al dat de universiteit van 6.500 naar 13.000 studenten moest groeien om aan de stijgende behoefte aan hooggekwalificeerd personeel van de Brainportregio te voldoen. Men dacht indertijd dat het ten koste zou gaan van kwaliteit. Maar inmiddels zijn we verdubbeld naar 13.000 studenten en zijn nog steeds een uitstekende universiteit. Je kunt dus prima groeien met behoud van kwaliteit en cultuur. En het is enorm hard nodig, de vraag naar ingenieurs vanuit de regio blijft groeien, en wij zijn veruit de belangrijkste toeleverancier.”

Voor mediavragen, neem contact op met

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)