De kracht van Bert Meijer – begeleider van meer dan honderd promovendi

21 december 2023

[VIDEO] In zijn carrière aan de TU/e heeft universiteitshoogleraar Bert Meijer al meer dan honderd promovendi opgeleid, en het worden er nog steeds meer.

Video: De kracht van Bert Meijer

Het is 1991, een jonge chemicus komt na zijn promotie in Groningen en 9 jaren in de industrie aan de TU in Eindhoven werken. Voor zijn werk als wetenschapper won hij vele prestigieuze prijzen. Naast zijn baanbrekende onderzoek, kenmerkt zijn loopbaan zich ook door zijn drive en talent voor het opleiden van jonge ingenieurs. Dat herkennen en opleiden van jonge (bio)chemici vertaalt zich in het voor de TU/e unieke aantal van meer dan honderd promovendi die door één hoogleraar zijn opgeleid. Dit is het verhaal van de kracht van Bert Meijer, de eerste TU/e-hoogleraar die door deze magische grens breekt.

In zijn vakgebied is Bert Meijer als wetenschapper een inspirator en vernieuwer. Zijn onderzoek, en het onderzoek van zijn team leidden tot tal van publicaties in grote bladen zoals Nature en Science.

Groepsuitje met de onderzoeksgroep. Onderste rij derde van links is Jan van Hest, en vijfde van links is Bert Meijer. Foto: privéarchief Jan van Hest

Een van de meer recente verhalen gaat over de toevallige ontdekking van hoe een hydrogel steviger wordt, wanneer je hem verdunt. Daarnaast ontving hij talloze prestigieuze prijzen en erkenning in binnen en buitenland.

Zo werd hij in 2022 als eerste TU/e wetenschapper lid van de Amerikaanse National Academy of Sciences (NAS).

Meer dan 100 promovendi

Meijer is de eerste hoogleraar die aan de TU/e meer dan honderd promovendi heeft opgeleid. Ook buiten onze jonge universiteit (opgericht in 1957), komt het in Nederland niet vaak voor dat een hoogleraar zoveel jonge wetenschappers opleidt in zijn of haar loopbaan.

Hij kent ze ook nog allemaal, en volgt hun carrières. “We hadden in februari van 2020, vlak voor corona, nog een reünie waar ik er veel heb teruggezien,” vertelt Meijer met plezier.

Zeefdruk Chemistry. Kunstenaar: Iektje Meijer

“Daarnaast krijgen ze van mij allemaal een genummerd kunstwerk genaamd ‘Chemistry’. Zo weten ze allemaal precies waar ze staan op mijn lijst. En geef ik ze toch iets persoonlijks mee bij de verdediging.”

Talent voor talent

Niet alleen het aantal is indrukwekkend. Veel van zijn alumni blijken ook zelf veel talent te bezitten en hebben zeer succesvolle carrières. Alleen aan de TU/e werken al vijf hoogleraren die bij Bert zijn gepromoveerd: Jan van Hest (in de video), Patricia Dankers, Anja Palmans, Tom de Greef, en Luc Brunsveld.

Maar ook daarbuiten zijn veel promovendi in de wetenschap gebleven en werken aan universiteiten zoals Pascal Jonkheim (Universiteit Twente), Thomas Hermans (Madrid) en Maartje Bastings (EPFL Zwitserland).

In de video zegt Meijer daarover: “Het gaat mij erom, om alle jongelui die in de groep komen, zo goed mogelijk een carrière voor te spiegelen. Dat is het enige wat voor mij telt.”

Ook zijn er alumni die juist in de klinische wereld zijn beland of in de industrie. De hele lijst staat vol met indrukwekkende namen, en er komt nog steeds jong talent bij, zoals Laura Rijns (in de video) en Joost van der Tol.

Promotiecommissie van Laura Rijns. Foto: privéarchief Laura van Rijns

De kracht van Bert Meijer

Dus wat is nou de kracht van Bert Meijer? Zijn talent om mensen te inspireren voor zijn vak, te begeleiden en hun talenten helpen ontwikkelen!

Bekijk de video om te ervaren wat zijn impact is op de jonge mensen die hij opleidt. “Zolang de mensen die nu in de groep zitten actief zijn, ga ik zeker door. Over anderhalf jaar word ik 70. En dan zien we wel wat er dan gaat gebeuren,” lacht Meijer.

Fotocollage door de jaren heen

Nicole van Overveld