TU/e-hoogleraar Johan Lukkien wordt decaan Wiskunde en Informatica

Johan Lukkien, hoogleraar Systeem Architectuur en Netwerken, wordt de nieuwe decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica (W&I). Lukkien, die sinds 1991 aan de TU/e verbonden is, begint op 1 april.

De aanstelling van Lukkien werd mede bepaald door een stemronde, waarin de hoogleraren van de faculteit met grote meerderheid voor hem kozen als nieuwe decaan. Vandaag, donderdag 23 maart, heeft het College van Bestuur van de TU/e officieel groen licht gegeven voor zijn aanstelling.

Lukkien studeerde en promoveerde in Groningen, werkte twee jaar aan het California Institute of Technology en koos daarna voor de TU/e. Sinds 2008 is hij hier hoogleraar Systeem Architectuur en Netwerken en leider van de TU/e-sectie Security and Embedded Networked Systems (SENS). Zijn onderzoeksgroep doet veel onderzoek in samenwerking met Europese partijen en hightechbedrijven in de regio. Verder is hij wetenschappelijk directeur van EIRICT, het Eindhoven Institute for Research on ICT, en wetenschappelijk directeur van de ontwerpersopleiding (PDEng) Software Technology.

“We zijn erg blij met Johan als nieuwe decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica”, laat TU/e-rector Frank Baaijens weten. “Hij kent de faculteit door en door, en hij geniet veel steun en aanzien binnen en buiten de faculteit. Hij is de juiste man voor een solide en toegankelijke leiding van deze faculteit, die net als de andere faculteiten van TU/e te maken heeft met sterke groei.”

“Ik voel me vereerd vanwege het vertrouwen dat in mij wordt gesteld”, reageert Lukkien. “Ik wil de faculteit graag zo soepel mogelijk laten draaien. Ik ken W&I al 25 jaar en ik zie deze functie als dienend, om ieder in de faculteit optimaal tot zijn recht te doen komen. Speerpunten zijn voor mij onder meer de Jheronimus Academy of Data Science (JADS), de samenwerking in TU/e-centers en –instituten zoals het Data Science Center Eindhoven en het High Tech Systems Center. Verder zal de versterking van de samenhang en de communicatie binnen de faculteit mijn sterke aandacht hebben, net als de hoge kwaliteit van de opleidingen. Ik wil daarbij  heel graag de voeling met de praktijk houden en actief blijven als hoogleraar in mijn groep.”

Johan Lukkien volgt Jakob de Vlieg op, die sinds 2015 decaan van de faculteit W&I was.