KNAW beloont communicatie-activiteiten van Eindhovense onderzoekers

23 april 2021

De vier wetenschappers treden naar buiten in de media, zijn actief op sociale media, betrekken burgers bij hun onderzoek, of runnen een blogplatform voor wetenschappers.

Afbeelding: Vladgrin (Shutterstock)

Wetenschap is meer dan onderzoek doen. Juist in een tijd dat wetenschap een belangrijke rol speelt in maatschappelijke vraagstukken zoals klimaatverandering en corona, is het belangrijk dat mensen begrijpen hoe wetenschap werkt, en dat onderzoekers dus over hun werk praten. Toch is communicatie voor veel wetenschappers nog een ondergeschoven kindje. Om onderzoekers te belonen die hun best doen om hun werk te delen met de wereld buiten de universiteit, heeft de KNAW meer dan 90 communicatieprojecten uit het hele land beloond met elk 10.000 euro. Twee van de projecten zijn van onderzoekers van de TU/e.

Een van de projecten is van Heleen de Coninck, Auke Hoekstra en Anna Wieczorek, experts op het gebied van duurzaamheid. De onderzoekers hebben alle drie hun sporen verdiend als het gaat om wetenschapscommunicatie.

Heleen de Coninck, mede-auteur van het VN-klimaatpanel (IPCC), is vrijwel elke week in de media, is actief op Twitter (@HeleendeConinck) en geeft bijna wekelijks lezingen over klimaatverandering. Ook Auke Hoekstra is een fervent gebruiker van sociale media (@AukeHoekstra), waar hij met veel gedrevenheid verspreiders van ‘fake’ nieuws op het gebied van elektrische auto’s ‘debunkt’. Anna Wieczorek, tenslotte, kreeg onlangs nog een prijs van de EU voor de manier waarop ze burgers betrekt bij haar onderzoek.

Heleen de Coninck is blij met de aandacht van de KNAW voor de inspanningen van wetenschappers om de interactie met het publiek op te zoeken. “Anna, Auke en veel andere wetenschappers werken allemaal vanuit hun eigen vakgebied aan het informeren van mensen, en het betrekken van mensen bij een duurzamere wereld. We gaan het geld gebruiken om dat mee te geven aan onze promovendi.”

Bloggen over nanotechnologie

Het tweede project is van onderzoeker Bart Macco van de faculteit Applied Physics. Hij is samen met Erwin Kessels mede-iniatiefnemer van AtomicLimits, een online blogplatform voor wetenschappers op het gebied van nanotechnologie, zoals computerchips, zonnecellen en batterijen.

Macco: “Wij onderscheiden ons van andere blogs door in te zetten op originele content van hoge kwaliteit en met nieuwswaarde. Onze blogs vertellen vaak de verhalen achter de wetenschap: Hoe zijn we tot deze ontdekking gekomen? Wat zijn de trends in het veld? Hoe werkt de samenwerking tussen wetenschap en industrie? Die zaken lees je niet terug in wetenschappelijke publicaties."

Daarbij speelt beeldmateriaal een belangrijke rol. “We zijn ervan overtuigd dat beeldmateriaal heel belangrijk is voor het effectief overbrengen van wetenschappelijke resultaten en de impact ervan, vooral naar het bredere publiek.” Inmiddels heeft het blog meer dan 6000 bezoeken per maand.

Gewaardeerd!

De KNAW heeft het fonds Gewaardeerd! in het leven geroepen om wetenschapscommunicatie door onderzoekers een extra steuntje in de rug te geven. Het past in het streven van de Nederlandse universiteiten om onderzoekers niet alleen te waarderen voor hun onderzoek, maar ook voor hun andere activiteiten, zoals  onderwijs, leiderschap en impact op de maatschappij.

De voorzitter van de beoordelingscommissie, KNAW-lid Peter-Paul Verbeek, is blij met de vele inzendingen voor het programma. “Ze maken voor het eerst concreet hoeveel er al door onderzoekers wordt gerealiseerd op het gebied van wetenschapscommunicatie en public engagement”.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)