Johanna Höffken verkozen tot Nederlandse docent van het jaar

23 juni 2020

Frank Baaijens: "Johanna is een rolmodel bij uitstek voor onze studenten, en een inspiratiebron voor iedereen."

De jaarlijkse verkiezing van de beste docent is dit jaar gewonnen door universitair docent Johanna Höffken van de TU Eindhoven. Ze wint een beurs van 25.000 euro, te besteden aan onderwijsinnovatie. Bovendien krijgt ze een ‘erezetel’ in het bestuur van het Comeniusnetwerk gericht op onderwijsvernieuwing. De verkiezing is een initiatief van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), en is voor de zesde keer georganiseerd. Minister van OCW Ingrid van Engelshoven maakte vandaag de winnaar bekend in een felicitatievideo.

Het is de eerste keer sinds de oprichting van de verkiezing, dat een TU/e-docent de titel wint. Höffken laat weten ontzettend blij en enorm vereerd te zijn om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. “Ik zie er heel erg naar uit om me in te zetten voor de kansen die deze waardering met zich mee brengt! Hartelijk dank!”

Rector magnificus van de TU/e Frank Baaijens: “Ik ben bijzonder blij en trots dat Johanna Höffken deze prijs krijgt. Ze is enorm enthousiast, bevlogen en vernieuwend in haar onderwijs, en won vorig jaar al de prijs van beste TU/e-docent van de bacheloropleidingen. Johanna is een rolmodel bij uitstek voor onze studenten, en een inspiratiebron voor iedereen.”

Wereld verbeteren via onderwijs

Johanna Höffken doceert Innovation Sciences. Ze werkt dagelijks samen met studenten aan verantwoordelijke innovatie in een wereldwijde context. Dat doet ze via haar leerlijn ‘Responsible Innovation for the World’, waarbij studenten nauw samenwerken met bedrijven die oplossingen zoeken voor de toekomst.

Het juryrapport is onverdeeld enthousiast over Höffkens werk: “De passie en het enthousiasme waarmee Johanna vertelt over hoe zij haar onderwijs vormgeeft had op de jury een aanstekelijk effect. Het is bijzonder hoe Johanna op vernieuwende wijze theorieën met de praktijk weet te verbinden en transdisciplinaire groepen studenten het beste in elkaar naar boven laat halen. Daarbij heeft ze naast grote intenties om de wereld een stukje beter te maken ook scherpe ideeën over hoe concrete lesvormen toe te passen en hiermee te experimenteren. Haar werkwijze kan zowel binnen het wo als het hbo worden toegepast. Kortom: Johanna is in alle aspecten van het vak een excellente docent en daarom verkozen tot Docent van het Jaar 2020.”

Digitale lesvormen

Ook de voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg, Dahran Çoban, is blij met Höffken als winnaar: “Goede docenten zijn essentieel voor goed onderwijs. Johanna Höffken is hét voorbeeld van een docent die het onderwijs in al haar facetten vol enthousiasme vormgeeft.”

Minster van Engelshoven wijst er in de felicitatievideo op dat juist in deze tijd goede en flexibele docenten onmisbaar zijn. Ook Çoban zegt: “Het is fantastisch om te zien hoe gemotiveerde docenten zich inzetten om in hun onderwijs studenten de mogelijkheid bieden om het beste in zichzelf naar boven te halen. Juist in deze tijden waarbij we zien dat het (digitale) contact tussen studenten en docenten essentieel is voor goed onderwijs.’’

Erezetel

Höffken krijgt naast een onderwijsbeurs van 25.000 euro ook een jaar lang een ‘erezetel’ in het bestuur van het Comeniusnetwerk. Hierin komen de winnaars van Comeniusbeurzen samen om ervaringen en kennis over onderwijs en onderwijsvernieuwing te delen. Bovendien is het netwerk een gesprekspartner van het ministerie van OCW.

Hilde van Genugten - de Laat