Marina van Damme beurs voor circulaire economie en een gezonde werk/privé balans

27 september 2019

Fernanda Neira D’Angelo is dit jaar verkozen tot winnares van de Marina van Damme beurs. De beurs werd afgelopen vrijdag uitgereikt tijdens MomenTUm, de officiële feestelijke openingsceremonie van het nieuwe academische jaar van de TU/e.

Fernanda Neira D'Angelo, universitair docent. Foto: TU/e.

Neira D’Angelo zal het geldbedrag van 9.000 euro gaan gebruiken voor de bekostiging van een kort verblijf in het buitenland. Ze gaat daar verder onderzoek verrichten naar innovatieve chemische reactoren die bijdragen aan een duurzame en milieuvriendelijke circulaire economie. Haar ambitie is om organisch afval om te zetten in nuttige producten zoals brandstof, plastics of zelfs medicijnen.

Bedrijfsleven versus de wetenschap

“Een bijdrage leveren aan een circulaire economie, om onze steeds dichter bevolkte planeet in stand te houden, is niet alleen mijn persoonlijke ambitie, maar een verantwoordelijkheid die we allemaal onder ogen moeten zien,” zegt Fernanda Neira D’Angelo, universitair docent aan de faculteit Scheikundige Technologie. De Nederlandse overheid en de TU/e willen een leidende rol spelen in de uitvoering van de plannen in het Klimaatakkoord (dat op 28 juni 2019 werd gepresenteerd), waaruit blijkt dat innovatie binnen het bedrijfsleven niet alleen mogelijk is, maar dat het ook een concurrentievoordeel zal opleveren. Volgens Neira D’Angelo zal deze inzet bijdragen aan een toenadering tussen enerzijds het bedrijfsleven – waar de nadruk vaak ligt op economische zekerheid en gevestigde, maar soms weinig efficiënte technologieën – en anderzijds de wetenschap, die zich inzet voor de ontwikkeling van nieuwe en baanbrekende technologieën.

Carrière en gezin

Direct nadat ze aan haar wetenschappelijke carrière begon, besefte Neira D’Angelo dat er behalve deze professionele uitdagingen, ook nog enkele uitdagingen in de privésfeer bestonden. Neira D’Angelo: “Mijn echtgenoot is ook universitair docent aan de TU/e en daarnaast ben ik moeder van een prachtig, gehandicapt kind van vier. Mijn droom is om op organische wijze een balans te vinden tussen mijn persoonlijke en professionele ambities, en die van mijn gezin.” Volgens Neira D’Angelo wordt de academische wereld steeds competitiever en vereist een wetenschappelijke carrière veel kennis en toewijding. Zichtbaar worden, een netwerk ontwikkelen en korte verblijven bij buitenlande instituten – allemaal belangrijke onderdelen van een succesvolle carrière in de wetenschap – hebben een buitengewoon grote impact op de privésfeer. “Bovendien”, zegt Neira D’Angelo, “leidt het gebrek aan algemeen bewustzijn over hoe moeilijk het is voor gezinnen met een gehandicapt kind om werk en privé met elkaar in overeenstemming te krijgen, tot extra uitdagingen voor diegenen onder ons die een carrière nastreven”.

Kort verblijf in het buitenland

Dankzij deze beurs kan Neira D’Angelo een paar maanden doorbrengen in Rome, als gastonderzoekster bij Kinetics Technology, een bedrijf dat zich richt op technologische ontwikkelingen in waterstofproductie. Een deel van het geldbedrag zal gebruikt worden voor de zorg voor haar kind en het bezoeken van naaste familie. Tijdens haar verblijf bij het bedrijf zal Neira D’Angelo proberen een brug te slaan tussen de technologieën voor waterstofproductie die zij ontwikkelde in het lab, en de toepassingen door het bedrijf. Neira D’Angelo omschrijft Kinetics Technology als een industrieel bedrijf “met een solide onderzoeksagenda en een duidelijke betrokkenheid: de perfecte keuze dus”. Naast het vergroten van haar zichtbaarheid en het verbreden van haar horizon hoopt Neira D’Angelo met deze ervaring haar relatie met de chemische industrie te versterken, terwijl ze ondertussen zorgt draagt voor haar gezin en geniet van haar familieleven.

Marina van Damme beurs

Deze beurs is mogelijk gemaakt door een schenking van Marina van Damme. Van Damme studeerde in 1953 af aan de TU Delft als chemisch technoloog en promoveerde als eerste vrouwelijke ingenieur aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente. De beurs is bedoeld om jonge vrouwelijke ingenieurs in staat stellen zich verder te ontwikkelen om hun kansen op de arbeidsmarkt en in hun loopbaan te vergroten. “Ik heb een aardig vermogen kunnen opbouwen, wat me nu in de gelegenheid stelt om jonge, ambitieuze vrouwen te ondersteunen”, legt Van Damme uit. De beurs is inmiddels al 37 keer uitgereikt via het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe). De jury bestond dit jaar uit prof.ir. Elphi Nelissen (voorzitter), prof.dr.ir. Yvonne de Kort, prof.dr. Elena Lomonova en TU/e alumni ir. Jan Oosterveld en Lisanne van Oppen.