Vernieuwd TU/e-gebouw gaat ‘Neuron’ heten

28 januari 2021

De verbouwing van gebouw Laplace is naar verwachting medio 2022 klaar.

Artist impression van gevel met entree van Neuron na renovatie.

Gebouw Laplace, dat verbouwd wordt tot huisvesting voor het Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute, krijgt de naam Neuron. Neuronen zijn de basiselementen van de hersenen, wat Neuron een zeer passende naam maakt voor de huisvesting van wetenschappers die grensverleggend onderzoek doen naar kunstmatige intelligentie. Maar liefst vier deelnemers van de naamprijsvraag dienden deze naam in, onafhankelijk van elkaar.

De prijsvraag
De namencommissie van de TU/e schreef vorig jaar een naamprijsvraag uit voor het te renoveren Laplace-gebouw. Daarop kwamen 180 inzendingen binnen, waaronder vier maal de naam Neuron. Een groep toekomstige gebruikers van het gebouw – studenten en medewerkers - mocht stemmen om de uiteindelijke keuze te maken. De naam Neuron, die onlosmakelijk verbonden is met denken en intelligentie, scoorde veruit het beste. De vier prijswinnaars krijgen een exemplaar van de Historische Atlas van Eindhoven, die binnenkort verschijnt. In dit boek zit een hoofdstuk dat geheel gewijd is aan de TU/e-campus.

De naam Neuron
De menselijke hersenen bevatten zo’n 100 miljard neuronen; microscopisch kleine signaalverwerkers, die als netwerk samen aan de basis staan van het fenomenale menselijke denkvermogen. De wetenschappers van het EAISI realiseren met kunstmatige intelligentie ook denkvermogen, om mensen te helpen oplossingen te vinden, bijvoorbeeld op gebied van gezondheid. Een ander punt waar de nieuwe naam het terrein van AI raakt, is in ‘neurale netwerken’, een van de AI-onderzoeksgebieden. Daarnaast is het woord neuron in het algemeen een verwijzing naar al het denkwerk dat aan de universiteit plaats vindt.

TU/e-bestuursvoorzitter Robert-Jan Smits vindt dat de prijsvraag een zeer geschikte naam heeft opgeleverd. “Het woord neuron bestaat zowel in het Nederlands als in het Engels en wordt internationaal geassocieerd met flexibel denkvermogen. Bovendien is het denkkracht die tot stand komt in een netwerk, net als het innovatievermogen van het Brainportnetwerk, waar de TU/e en EAISI een belangrijke rol in spelen.”

Artist impression van het interieur van Neuron na de renovatie.

De verbouwing
Vorige maand werd het laatste asbest verwijderd uit Laplace, waarmee de weg open is voor de daadwerkelijke renovatie, in het lustrumjaar waarin de TU/e 65 jaar bestaat. Team V maakte hiervoor het architectonisch ontwerp, dat momenteel technisch wordt uitgewerkt. De verbouwing begint in het tweede kwartaal van dit jaar.

Ondanks de beperkingen door Corona, ziet het ernaar uit dat de bouw conform schema klaar zal zijn, vóór de start van het nieuwe collegejaar in september 2022.

De oude benaming van Laplace verwijst naar de 18de-eeuwse wiskundige Pierre-Simon Laplace. Hij is onder meer bekend van de laplacetransformatie.

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)