Bert Meijer benoemd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw

28 februari 2020

Exceptionele koninklijke onderscheiding wordt sporadisch uitgedeeld, bijvoorbeeld aan Nobelprijswinnaars.

Bert Meijer is vandaag door burgemeester Jan Brenninkmeijer van Waalre benoemd tot Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw, een onderscheiding die sporadisch wordt toegekend. In de afgelopen twintig jaar ontvingen slechts negen anderen deze titel. Drie daarvan waren ook wetenschapper, en allen Nobelprijswinnaars: Ben Feringa, Andre Geim en Konstantin Novoselov. Meijer werd geprezen als wereldwijd vooraanstaande topwetenschapper in de organische chemie met baanbrekend onderzoek naar supramoleculaire polymeren, dat onder andere in medische technologie wordt gebruikt.

In een volgepakte Blauwe Zaal, tijdens een speciaal symposium georganiseerd door alumni en  onderzoekers van zijn onderzoeksgroep, kreeg professor Bert Meijer de ster van Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw omgehangen, de Nederlandse ridderorde opgericht door koning Willem I in 1815. Deze titel wordt alleen toegekend aan iemand die 'een bekwaamheid heeft getoond die aanmerkelijk groter is dan de samenleving van hem of haar mocht verwachten'. Hierbij gaat het volgens de officiële richtlijn onder meer om 'personen met bijzondere talenten en personen die prestaties hebben geleverd met een maatschappelijke uitstraling, zoals baanbrekend (wetenschappelijk) werk." Daarnaast kondigde directeur van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS), Jan Van Hest, aan dat het ICMS Advanced Study Centre vernoemd zal worden naar prof. Meijer.

Mijlpalen in supramoleculaire chemie

"De ontdekkingen van Meijer over supramoleculaire polymeren vormen mijlpalen in de supramoleculaire chemie", zei burgemeester Brenninkmeijer. "Tot op de dag van vandaag wordt het concept van supramoleculaire polymeren onderzocht in vele internationale academische en industriële laboratoria. Het Meijer-lab is met succes het bedrijf SupraPolix gestart en biedt een supramoleculair polymeerplatform aan als belangrijke component in verschillende toepassingen, waaronder regeneratieve geneeskunde van hartkleppen, waarvoor klinische proeven worden uitgevoerd door het Nederlandse-Zwitserse bedrijf Xeltis.”

PIONIER

“De eerste keer dat ik een molecuul had gemaakt dat niemand anders ooit eerder had gemaakt, was ik zo opgewonden en ik dacht, dit is wat ik de rest van mijn leven wil doen: werken met moleculen", vertelde Meijer. Een voornemen dat realiteit werd door een pionier te worden op het gebied van supramoleculaire materialen. Hij was een van de eerste chemici die functionele supramoleculaire polymeren als nieuwe materiaalklasse heeft onderzocht en ontwikkeld. Meijer publiceerde meer dan 600 peer-reviewed onderzoeksartikelen en beoordelingen die bij elkaar meer dan 60.000 keer zijn geciteerd. Gedurende zijn carrière ontving Meijer tal van prominente prijzen, zoals de Gouden Medaille van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (1993), de Spinozapremie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (2001) en het erelidmaatschap van de American Academy of Arts en Wetenschappen (2019).

Onderscheidingen aan TU/e

Eerder dit jaar werd hoogleraar Ton Backx bij zijn afscheid benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Vorig jaar ontvingen voormalige TU/e-bestuursleden Jan Mengelers en Jo van Ham de onderscheiding van respectievelijk Officier en Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.