Chan Botter wint juryprijs FameLab TU/e 2021

29 april 2021

Na een geweldige wedstrijd, met een grote verscheidenheid aan deelnemers en onderzoeken, kozen de jury en een publieksjury drie winnaars.

Chan Botter is leider van het studententeam SOLID. Dit is haar pitch.

Chan Botter, Kalpit Bakal en Mohammad Jouy Bar zijn de winnaars van FameLab TU/e 2021. De voorronde vond plaats tijdens een online event op donderdag 29 april. De winnaars gaan nu door naar de landelijke FameLab-finale op 1 juni.

FameLab daagt jonge onderzoekers uit om al vroeg in hun wetenschappelijke carrière met wetenschapscommunicatie bezig te zijn. Het uitgangspunt van de wedstrijd is eenvoudig: een pitch van drie minuten over een wetenschappelijk onderwerp, geen dia's en een optioneel rekwisiet.

Tijdens het evenement, met TU/e-wetenschapsvoorlichter Barry Fitzgerald als gastheer, presenteerden 14 TU/e-onderzoekers hun vooraf opgenomen pitchvideo's aan een online publiek van meer dan 200 mensen. Na elke pitchvideo werden de onderzoekers live geconfronteerd met pittige vragen van een jury bestaande uit Sophia Shanko (FameLab TU/e winnaar 2020), Kees Storm (natuurkundige aan de TU/e), en Karlijn Meinders (BNR wetenschapsredacteur).

Nadat alle onderzoekers hun videopitches hadden gepresenteerd, werden drie winnaars gekozen - twee door de jury en één door het online publiek.

Jurywinnaar - eerste plaats - Chan Botter

De winnaar van de juryprijs was Chan Botter, manager van het studententeam SOLID. In haar pitch, getiteld 'Iron)fueling a clean future' sprak Botter (Industrial Design) over ijzer als een schone, circulaire brandstof om energie-intensieve industrieën in staat te stellen de energietransitie te maken. De jury selecteerde de winnaar op basis van de drie criteria: inhoud, duidelijkheid en charisma.

Jurywinnaar - tweede plaats - Kalpit Bakal

De jury kende een tweede plaats toe aan Kalpit Bakal. In zijn pitchvideo, getiteld 'Size doesn't matter', sprak Bakal (Mechanical Engineering) over een alternatieve manier om injecties toe te dienen met behulp van een straal. Goed nieuws voor mensen met naaldfobie!

Publiekswinnaar - Mohammad Jouy Bar

De favoriet van het publiek was Mohammad Jouy Bar, die sprak over 'Lung cancer on a chip for personalized drug development'; . In zijn pitch legde Bar (Mechanical Engineering) uit hoe organoïden kunnen helpen bij het testen en ontwikkelen van medicijnen voor ziekten als kanker.

De nationale FameLab-finale is op 1 juni, en wordt ook (online) georganiseerd door de TU/e. We wensen de winnaars van de voorronde alvast veel suces!

En dit waren alle pitches van FameLab TU/e 2021

Heb je de voorronde gemist, of wil je de pitches nog eens zien? Dit is een overzicht van alle pitches in de volgorde waarin ze werden gepresenteerd (klik op de naam, de link brengt je naar YouTube):

Barry Fitzgerald