In memoriam: dr. Michel Westenberg

29 april 2021

Met grote droefheid hebben we kennis genomen van het overlijden van Michel Westenberg op 16 april 2021. Michel was Associate Professor Visual Analytics for Healthcare bij de faculteit Mathematics and Computer Science. Hij heeft geruime tijd met veel moed en optimisme gevochten tegen een levensbedreigende ziekte. Een strijd die hij uiteindelijk verloor.

Visual analytics voor biomedisch onderzoek

Michel werd zeer gewaardeerd in de Visualization onderzoeksgemeenschap. Zijn onderzoek was gericht op visual analytics voor biomedisch onderzoek. Met zijn studenten heeft hij een verscheidenheid aan uitdagingen op zeer innovatieve en nuttige manieren aangepakt, waaronder de visualiatie van biologische netwerken, ondersteuning van beeldanalyse voor pathologie en analyse van slaappatronen in samenwerking met onder meer CWI, Wageningen University en Philips.

Michel was ook zeer actief in de internationale BioVis gemeenschap. Hij was een enthousiaste docent, zijn colleges werden zeer gewaardeerd, en hij heeft vele Master- en PhD-studenten begeleid en gestimuleerd.

Loyaal, vriendelijk en humoristisch

Sinds juni 2008 was Michel een zeer gewaardeerd lid van de TU/e-gemeenschap. Hij stond bekend als een loyale en vriendelijke collega. Michel was altijd bereid nieuwe taken op te nemen, nam verantwoordelijkheid, wist mensen te verbinden en vond oplossingen in complexe situaties. Daarbij was hij zeer attent, vriendelijk, humoristisch en empatisch. Michel heeft met verschillende functies een grote bijdrage geleverd aan de faculteit.

De vroegtijdige dood van Michel op zo'n jonge leeftijd is een groot verlies voor het Visualization cluster en voor de faculteit Mathematics and Computer Science. Dit verlies zal echter het meest gevoeld worden door zijn vrouw, zijn moeder en zijn verdere familie. Onze gedachten zijn bij hen in deze moeilijke en verdrietige tijd.

Het volledige In Memoriam kunt u hier lezen.