Tweede eredoctoraat voor universiteitshoogleraar Bert Meijer

30 juli 2019

Met de onderscheiding eert de Freie Universität Berlin de hoge kwaliteit van zijn wetenschappelijke werk

Professor Bert Meijer. Foto: Elodie Burrillon.

Universiteitshoogleraar Bert Meijer is onderscheiden met een eredoctoraat van de Freie Universität Berlin. Met de onderscheiding eert de faculteit van Biologie, Scheikunde en Geneeskunde van de Duitse universiteit de hoge kwaliteit van Meijers wetenschappelijke werk. Het is het tweede eredoctoraat voor de eminente chemicus. Eerder werd hij al onderscheiden door de universiteit van Bergen (Mons).

Bert Meijer is wereldwijd één van de meest vooraanstaande wetenschappers op het gebied van de supramoleculaire chemie en polymeren, aldus de Freie Universität in een verklaring. Ook zijn werk aan de zogenaamde dendritische doos wordt geroemd. De dendritische doos geldt als het eerste voorbeeld van een unimoleculaire nanocarrier, die zijn lading (zoals medicijnen) onder de invloed van externe prikkels kan afleveren.

Meijer is zeer vereerd met de aanstelling.“Freie Universität Berlin is een zeer vooraanstaand universiteit en heel sterk in de organische chemie. Ze hebben de laatste acht jaren twee andere chemici geëerd: George Whitesides van Harvard en Carolyn Bertozzi van Stanford, beiden absolute wereldtop. Een hele eer om in dit rijtje te staan.“

Supramoleculaire polymeren

Gedurende zijn wetenschappelijke loopbaan heeft Bert Meijer zich vooral beziggehouden met het onderzoek naar en de ontwikkeling van zogenaamde ‘supramoleculaire polymeren’. Deze polymeren vormen een complexe architectuur, bestaande uit eenvoudige bouwstenen (monomeren) die uit zichzelf door zelf-assemblage lange supramoleculaire polymere ketens vormen. Zo ontstaan geheel nieuwe materialen met unieke dynamische eigenschappen.

Op dit moment ligt de focus van Meijers werk vooral op het begrijpen van dit proces van zelf-assemblage. Deze inzichten kunnen onder andere worden gebruikt voor het maken van kunstmatig biologisch weefsel, met mogelijke toepassing in het veld van regeneratieve geneeskunde. In zijn werk heeft Meijer onder meer nauw samengewerkt met het Onderzoekscentrum voor Elektronenmicroscopie van de Freie Universität.

Meijer krijgt het eredoctoraat uitgereikt tijdens het Internationale Symposium over Polyvalentie in Scheikunde en Biologie op 30 september aan de Frei Universität Berlijn.

Loopbaan

Na zijn promotie aan de Universiteit van Groningen bij prof. Hans Wijnberg in 1982 was Bert Meijer werkzaam bij onder meer Philips en DSM. In 1991 werd hij benoemd tot hoogleraar in de Organische Chemie aan de TU/e. Sinds 2004 is hij daar universiteitshoogleraar in de Moleculaire Wetenschappen. Ook is hij oprichter van het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen. In 2003 trad Meijer toe tot de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, waar hij in 2014 werd benoemd tot akademiehoogleraar. In 2001 kreeg hij de Spinoza Premie, gevolgd door vele internationale prijzen. Zo werd hem in 2017 de prestigieuze Nagoya-medaille toegekend, een onderscheiding voor vooraanstaande wetenschappers in de organische chemie.

Henk van Appeven
(Communications Adviser)