Europees innovatiecommissaris Gabriel maakt kennis met de TU/e

31 mei 2021

"Goed teken dat de innovatie-eurocommissaris Brainport heeft uitgekozen voor haar eerste werkbezoek aan Nederland."

Mona Keijzer, Robert-Jan Smits, John Jorritsma, Mariya Gabriel en Ingrid van Engelshoven. Foto: Bart van Overbeeke.

Mariya Gabriel, Eurocommissaris op gebied van onder meer innovatie, wetenschap en onderwijs, bezocht vandaag Eindhoven, samen met minister Ingrid van Engelshoven en staatssecretaris Mona Keijzer. Tijdens een lunchdiscussie georganiseerd door de TU/e, werd gesproken over onder meer het Europese wetenschapsbeleid en de rol van innovatie-ecosystemen.

De lunchbijeenkomst vond plaats op het terrein Strijp-T. Daar spraken de bezoekende bewindslieden met onder meer TU/e-bestuursvoorzitter Robert-Jan Smits, Rianne Letschert (rector Maastricht University), burgemeester John Jorritsma, en universitair docent en Irène Curie Fellow Lisanne Havinga. Twee onderwerpen stonden centraal: het Europese wetenschapsbeleid en de rol van innovatie-ecosystemen, en het verbeteren van de waarderingssystematiek van wetenschappers, die nu nog vooral op aantallen publicaties is gebaseerd. De eurocommissaris was zeer lovend over de prestaties van de TU/e en prees het Irène Curie Fellowship-programma.

Na de bijeenkomst nam het hoge bezoekje een kijkje bij auto Luca van studententeam TU/ecomotive, een auto die geheel van afval is gemaakt. Daarna ging de delegatie verder naar Fontys-ICT op Strijp-T, waar ze werden geïnformeerd over AI-projecten en -onderwijs.

TU/e-voorzitter Robert-Jan Smits is verheugd over het werkbezoek van de eurocommissaris. “Ik vind het een bijzonder goed teken dat de innovatie-eurocommissaris Brainport heeft uitgekozen voor haar eerste werkbezoek aan Nederland. Het onderstreept dat deze regio, met haar sterke innovatie-ecosysteem, Europees gezien een voorbeeld is.”

“We hebben de bewindslieden de commitment van Brainport laten zien aan Europese samenwerking en de Europese agenda”, vertelt Smits. “Ook hebben we duidelijk kunnen maken dat wat Brainport betreft Nederland de Europese afspraak nakomt om landelijk drie procent van het BNP te investeren in onderzoek en innovatie. Tegelijkertijd moet op Europees niveau geïnvesteerd blijven worden in ‘key enabling technologies’, die moeten zorgen voor ons verdienvermogen van morgen.”

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)