Studententeam URE viert 20-jarig jubileum met lichtste en snelste raceauto tot nu toe

9 juni 2023

Studenten willen vierde plek op wereldranglijst verbeteren.

De URE17 is lichter en sneller. Foto: URE

Met de snelste en lichtste raceauto die het studententeam ooit heeft ontwikkeld, hoopt University Racing Eindhoven (URE) in hun jubileumjaar te strijden voor de podiumplekken in zowel de autonome als elektrische klasse van de internationale Formula Student competitie. De URE17 is vijftien procent lichter dan zijn voorganger en kent een verbeterd autonoom systeem. De eerste race volgt in juli op het TT circuit in Assen.

De URE17. Foto: URE

URE bestaat 20 jaar en hoopt daarom hoge ogen te gooien in Assen, en daarna ook op de beroemde racecircuits De Hungaroring (Hongarije) en Hockenheim (Duitsland). “We staan nu vierde op de wereldranglijst in de Formula Student competitie, van in totaal 280 teams afkomstig uit de hele wereld. Het zou prachtig zijn als we die plek in ons jubileumjaar kunnen verbeteren of bijvoorbeeld de autonome race op de Hongaroring kunnen winnen, precies een week nadat Max Verstappen daar racet en wellicht ook wint”, legt teammanager Fieke Wijnen van URE uit.

Dat wil het team doen met de beste raceauto die het team tot nu toe heeft ontwikkeld. Het voertuig trekt in 2,1 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en heeft een topsnelheid van 120 km/h. Daarnaast is de raceauto vijftien procent lichter, onder meer doordat de controller van de elektrische motor meer dan de helft aan gewicht verloren heeft. Het voertuig weegt nu in totaal rond de 195 kilogram. De verschillende onderdelen zijn bovendien efficiënter in de auto geplaatst. Wijnen: “Hierdoor gaat minder gewicht zitten in het opbergen en vastzetten van alle onderdelen.”

Ook de autonome systemen zijn verbeterd. “Onze autonome systemen hebben een upgrade gehad, waardoor wij met een betere computer sneller kunnen rijden. Het systeem is ook beter geïntegreerd in onze raceauto. Hierdoor kunnen wij moeiteloos omschakelen tussen met of zonder coureur. Voorheen duurde deze omschakeling uren, nu gaat dat al in seconden. We kunnen maar beperkt testen, dus ideaal dat die omschakeling nu stukken sneller verloopt”, verduidelijkt Wijnen.

Trailer van The Road to URE

Vijfdelige serie

Er zijn nog andere manieren waarop URE het 20-jarig jubileum viert, onder andere via een vijfdelige online videoserie, genaamd The Road to URE. Jilez Aelbers, CFO van URE legt uit: “In de serie zie je wat URE precies doet en wat we de laatste 20 jaar hebben gedaan. Je ziet tegen welke uitdagingen we aanlopen in elke fase van de ontwikkeling.” De serie is vanaf 9 juni wekelijks te zien via www.youtube.com/ureindhoven.

URE is het oudste studententeam van de TU Eindhoven. Voor een groot aantal teamleden is URE de opstap geweest naar een prachtige carrière in de automotive industrie. “Oud-teamleden zijn beland bij prachtige bedrijven zoals Tesla, en zelfs bij Audi in de Formule 1. En denk ook aan het Le Mans team Toyota Gazoo Racing! Daarnaast komen ex-teamleden ook binnen de regio goed terecht bij bedrijven als ASML, DAF en Prodrive Technologies”, besluit Aelbers.

Frans Raaijmakers