STW-KWF-subsidie voor drie TU/e-projecten rond kankerbestrijding

Drie projecten waarin de TU/e betrokken of leidend is, krijgen financiering van STW en KWF om te werken aan nieuwe technologie voor kankerbestrijding. In totaal gaat er zo’n 1,5 miljoen euro naar de projecten.

Technologiestichting STW en KWF Kankerbestrijding maakten donderdag bekend dat ze samen vijf miljoen euro toekennen aan elf projecten in het onderzoeksprogramma Technology for Oncology. De onderzoeken moeten leiden tot een betere behandeling of het voorkomen van kanker. De gehonoreerde projecten worden uitgevoerd door teams waarin technisch en medisch onderzoekers samenwerken met bedrijven.

Hoogleraar Maurice Heemels van de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde krijgt ruim een half miljoen van STW en KWF voor zijn project CONTROL-2-ACT. Dat project gaat hij doen in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam en twee industriële partners die samen nog een ton aan de financiering bijdragen. Het project is gericht op hyperthermie, het lokaal verhogen van de temperatuur in tumoren tot 43°C. Dat is niet eenvoudig. De onderzoekers gaan wiskundige optimalisatie-algoritmes ontwikkelen om de verwarming in de tumor nauwkeurig te regelen op basis van MRI-temperatuurbeelden.

Een half miljoen euro gaat naar het project ARGOS van TU/e-hoogleraar Peter de With (faculteit Electrical Engineering), waarvan 135000 euro komt van de twee betrokken bedrijven. Het project, waar verder ook het Catharina Ziekenhuis en de Universiteit van Amsterdam bij betrokken is, betreft vroege computergestuurde ontdekking van slokdarmkanker bij patiënten met een verhoogd risico op het krijgen van deze ziekte. Het systeem moet vroege ontdekking en behandeling verbeteren, en daarmee ook de overleving.

Verder is de TU/e ook betrokken bij het project PROMETHEUS, dat geleid wordt door TU/e-alumnus Wilbert Bartels van de Universiteit Utrecht. Dit project krijgt in totaal 446000 euro om technologie te ontwikkelen voor directe bestrijding van pijn die het gevolg is van uitzaaiingen in bot. De technologie bestaat uit het sturen van ultrageluid, met behulp van beeldsturing, waardoor weefsel snel verhit en afsterft. Zo is het mogelijk om de zenuwen die verantwoordelijk zijn voor de pijn van uitzaaiingen zeer lokaal uit te schakelen.

STW en KWF Kankerbestrijding investeren zelf ruim 2,6 miljoen euro in de onderzoeksprojecten. Door de toewijzing van 2,5 miljoen van het TKI Life Sciences & Health is het programmabudget verdubbeld, waardoor meer onderzoeksprojecten van start kunnen.