Hoe producenten en leveranciers succesvoller samenwerken bij hightech producten

3 februari 2022

Met haar promotieonderzoek verklaart Mirjam Meijer onder meer het succes van bedrijven in de regio rond Eindhoven.

Een EUV-lithografie machine van het bedrijf ASML in aanbouw. Foto: Bart van Overbeeke.

Producenten van hightech producten gebruiken complexe componenten, geleverd door tientallen leveranciers, om een state-of-the-art eindproduct samen te stellen. Denk aan  de productie van lithografie-machines door ASML of de productie van vliegtuigen door Boeing en Airbus. Aan de hand van nieuwe modellen onderzocht Mirjam Meijer de productieketen van zulke hightechproducten. Ze ontdekte onder meer dat het langdurig samenwerken van producenten en leveranciers met een focus op lange-termijn prestaties een grote rol speelt in het succes van Eindhovense bedrijven.

Om hightech producten te assembleren en af te leveren bij de klanten is het belangrijk dat alle benodigde componenten beschikbaar zijn. Het ontbreken van slechts één component kan kostbare vertragingen in de productie en levering van het eindproduct veroorzaken.

Succes in regio Eindhoven

Vertragingen kunnen voorkomen worden door meer componenten op voorraad te houden of door meer productiecapaciteit voor de individuele componenten te genereren. Leveranciers maken echter hun eigen afwegingen en zijn terughoudend om veel in capaciteit te investeren met het risico dat deze niet gebruikt wordt.

Dit leidt vaak tot investeringen in capaciteit die lager zijn dan de optimale capaciteit voor de gehele leverketen. Dit is een bekend probleem, waarbij de totale winst lager uitvalt dan mogelijk is doordat de betrokken partijen hun eigen winst proberen te maximaliseren.

Mirjam Meijer.

Meijer onderzocht hoe een hightech producent leveranciers kan motiveren om voldoende capaciteit te genereren, ondanks de onzekere vraag. De mogelijkheid om voor langere termijn samen te kunnen werken is een belangrijke motivatie voor leveranciers om in capaciteit te investeren.

Als de producent selectie van leveranciers voor componenten voor nieuwe generaties van een product afhankelijk maakt van de prestaties van leveranciers voor de huidige generatie, zijn leveranciers bereid om meer te investeren in capaciteit om hun kansen op voortzetting van de samenwerking te verbeteren.

“Dit onderzoek verklaart daarmee het succes van bedrijven in de regio rond Eindhoven, waar producenten en leveranciers langdurig samenwerken met een focus op lange-termijn prestaties”, zegt Meijer.

Aanzienlijke besparingen

Verder introduceert Meijer in haar onderzoek nieuwe modellen die specifieke kenmerken van hightech productiesystemen bevatten en gebruiken. Ten eerste wordt de situatie bestudeerd waarin een component die door de producent zelf wordt gemaakt, specifiek voor elke bestelling, wordt samengevoegd met een component die door een leverancier geleverd wordt.

In dit geval zijn aanzienlijke besparingen mogelijk door beschikbare informatie te gebruiken over het aantal wachtende bestellingen, en de productie van de in huis gemaakte component mee te nemen in de bestelbeslissingen van de andere component.

Ten tweede, gebruikmakend van de schaal van hightech-assemblagesystemen, introduceert Meijer nieuwe theorie om gelijktijdig capaciteit en voorraad te optimaliseren. “Deze afweging tussen capaciteit, voorraad en het risico op tekorten wordt algemeen gezien als een erg belangrijk, maar ingewikkeld probleem”, aldus de promovenda.

Mirjam Meijer verdedigt haar proefschrift getiteld Optimization and Coordination in High-tech Supply Chains op woensdag 2 februari. Ze werd begeleid door prof.dr. Ton de Kok en dr. Willem van Jaarsveld.

Barry van der Meer
(Head of Department)