Heijmans bouwt voor Woonbedrijf nieuw wooncomplex op TU/e-campus

5 januari 2021

De twee woontorens moeten klaar zijn voor de start van collegejaar 2023-2024.

Artist impression van het project. Design: VenhoevenCS | Image: B1 design

Bouwbedrijf Heijmans heeft samen met Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl de aanbesteding gewonnen voor bouw en beheer van 735 nieuwe studentenwoningen op de TU/e-campus. De bouw start begin 2022. Het is de bedoeling dat de twee woontorens uit het plan klaar zijn voor de start van collegejaar 2023-2024.

Vicevoorzitter van het College van Bestuur, Nicole Ummelen, laat weten verheugd te zijn met de keuze voor Woonbedrijf, Heijmans en VenhoevenCS architecure+urbanism. Ummelen: “Ze hebben het welzijn van de toekomstige bewoners als basis geformuleerd. Dat vertaalt zich in een betaalbaar aanbod van wooneenheden van goede kwaliteit en in een duidelijk aanbod aan faciliteiten die goed aansluiten bij de doelgroep. Hun plan, met aandacht voor community building en initiatief van de bewoners, past uitstekend bij onze ambities voor de verdere ontwikkeling van de universiteitscampus.”

Het plan voorziet in twee woontorens met samen 653 studentenwoningen. De helft daarvan betreft onzelfstandige kamers met een maximale huurprijs van 250 euro (prijspeil 2020). De focus op betaalbare kamers was een randvoorwaarde voor de TU/e, onder meer omdat studenten aangeven het contact met medebewoners te waarderen. Van alle woonunits is de helft bedoeld voor Nederlandse studenten en de andere helft voor internationale studenten.

Tussen de woontorens in komt laagbouw met nog eens 82 studentenwoningen. Het laagbouwdeel moet het ‘sociale hart’ worden van het wooncomplex met onder meer een kringloopwinkel, een creatieve ruimte en andere ruimtes die in overleg met studenten ingevuld zullen worden. Deze functies zijn ook bedoeld voor de bewoners van de andere studentenhuisvesting op de campus. Het gehele complex komt op de plek waar het Paviljoen stond, het voormalige onderkomen van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences.

De verhuur en het beheer van de woningen is ondergebracht bij Vestide, onderdeel van Woonbedrijf. Vestide doet al het beheer van Aurora, de reeds bestaande woontoren met ruim driehonderd wooneenheden, die in september 2016 werd opgeleverd.

Met de bouw van extra wooneenheden voor studenten op de campus neemt de universiteit haar verantwoordelijkheid in het voorzien in huisvesting van studenten in Eindhoven. Het totaal aantal wooneenheden op de campus komt met dit project uit op ruim 1400.

Ivo Jongsma
(Communications Adviser)