Renovatie onderzoeksgebouw Gemini-Noord op TU/e-campus van start

6 april 2023

TU/e behaalt met verbouwing wederom internationaal duurzaamheidskeurmerk

Een schets van het nieuwe Gemini-Noord, bezien vanuit de kant van het gebouw Neuron. Bron: Team V architecten

Bouwbedrijf Heijmans start deze maand met de grootschalige renovatie van Gemini-Noord. Het gaat om het laagbouw-gedeelte met laboratoria en onderwijs- en studieruimtes. De kosten van de verbouwing bedragen 33 miljoen euro en de oplevering staat gepland in oktober 2024. Gemini-Noord is inmiddels volledig gestript.

Duurzaamheidskeurmerk

De TU/e behaalt met de renovatie van Gemini-Noord een zogeheten BREEAM Excellent ontwerpcertificaat. Dit is een wereldwijd duurzaamheidskeurmerk voor het realiseren van duurzame gebouwen. Het uitgangspunt is dan ook om voor de renovatie van Gemini de impact op het milieu tot een minimum te beperken, onder meer door de instandhouding van bestaande elementen (zoals de betonconstructie) en het gebruik van duurzame materialen.

Zowel het noordelijke als zuidelijke deel van Gemini worden bovendien aangesloten op het warmte- en koudeopslagsysteem (WKO) dat zich onder de campus bevindt. Het systeem verwarmt en koelt verschillende TU/e-gebouwen op een duurzame manier. Daarmee wordt Gemini het volgende compleet gasloze gebouw van de TU/e.

Jan Wijnen (links) en projectmanager bij de TU/e Roderik van Doorn bekijken de gestripte binnenkant van Gemini-Noord. Foto: Rien Boonstoppel

Het is niet het eerste BREEAM certificaat dat door de TU/e wordt behaald. Vier jaar geleden scoorde de universiteit uitmuntend op BREEAM bij de oplevering van Atlas (met het hoogste certificaat ‘Outstanding’). Atlas was destijds het duurzaamste onderwijsgebouw ter wereld.

Nicole Ummelen, vice-voorzitter College van Bestuur van de TU/e: “Een van onze belangrijke opgaves als technische universiteit is een bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Dat doen we via onderzoek en het opleiden van ingenieurs, maar ook bij de vernieuwing van onze gebouwen dragen we ons steentje bij.”

Heijmans verkreeg de opdracht voor de renovatie van Gemini-Noord uit een aanbesteding op basis van een twee-fasen-contract. In nauw overleg met de adviseurs en de TU/e is het pand in kaart gebracht. Gemini-Noord heeft een vloeroppervlakte van 14.000 vierkante meter. De bouwfase vangt nu aan.

Gemini-Zuid

Na de renovatie van Gemini-Noord is Gemini-Zuid (het hoogbouw-gedeelte) aan de beurt. De faculteit Biomedical Engineering verplaatst zich gedurende die periode tijdelijk naar het Fontys TF-gebouw, aan de overkant van de weg bij het TU/e-studentensportcentrum. Mechanical Engineering neemt tijdelijk intrek in het Fontys S1-gebouw op het TU/e-terrein. De oplevering van deze fase staat gepland in 2027.

Gemini werd begin jaren zeventig gebouwd onder de naam W-Hoog en W-Laag. Sinds de laatste verbouwing in 2011 kreeg het de naam Gemini, Latijn voor tweeling. Wanneer alle werkzaamheden zijn volbracht, zal Gemini als geheel onderdak bieden aan de faculteiten Biomedical Engineering en Mechanical Engineering, diverse onderzoeksgroepen en tal van onderwijsvoorzieningen als collegezalen, studiegebieden, laboratoria, studieverenigingen, vergaderfaciliteiten en een restaurant.

Frans Raaijmakers